Ytterligare positiva resultat för VAL001

Respiratorius meddelar att valproat i en ny studie har visat förbättrade hämmande effekter på celltillväxt, så kallade antiproliferativa effekter, i kombination med etoposid. Under de senaste åren har etoposid introducerats tillsammans med standard R-CHOP-behandling för DLBCL-patienter som kräver mer intensiv behandling. Genom dessa resultat visar VAL001 sin potential som en förbehandling inte bara till R-CHOP-behandling utan också R-CHOEP.

Kemoterapi bestående av en kombination av cyklofosfofamid, doxorubicin, vinkristin och prednison (CHOP) i kombination med immunterapi, riktad mot CD20 såsom rituximab (så kallad R-CHOP-behandling) är standardbehandling vid nydiagnostiserad DLBCL. CHOP-behandling tillsammans med valproat visade signifikanta cell-tillväxthämmande effekter i tidigare utförda in vitro-studier (Ageberg et al. 2013) och dessa resultat bekräftades i en klinisk fas I/IIa-studie i patienter med DLBCL. Kombinationen av valproat och R-CHOP visade signifikant förbättrade effekter med hänsyn till överlevnad jämfört med enbart R-CHOP-behandling. (VALFRID-studie, Drott et al., 2018).

Patienter under 70 år med medelhög eller hög risk kan dock behöva intensifierad behandling med tillsats av etoposid, så kallad R-CHOEP. Effekten av valproat med denna behandlingskombination har inte undersökts tidigare. I en ny in vitro-studie undersöktes effekten av etoposid och valproat, i två olika lymfatiska B-cellinjer. För första gången visades det att etoposid minskade cellproliferationen och att kombinationen av valproat och etoposid ytterligare förbättrade den hämmande effekten av celltillväxt i båda cellinjerna. Detta tyder således på att även mer allvarligt sjuka patienter i behov av R-CHOEP, och inte bara patienter behandlade med R-CHOP, skulle dra nytta av behandling med valproat, i form av VAL001 med dess anpassade formulering.

Vi är glada över de nya resultaten som ytterligare betonar potentialen hos VAL001 för behandling av DLBCL. Dessutom har preliminära kliniska resultat från den pågående farmakokinetiska studien på friska försökspersoner med VAL001, som är den skräddarsydda formuleringen av valproat, nyligen utvärderats av den interna säkerhetsgranskningskommittén (Safety Review Committee) för studien. De relativt höga doserna av VAL001 som ges i studien bedöms vara säkra och uppnådde de förväntade koncentrationerna. Studien fortsätter alltså enligt protokollet, säger vd Johan Drott i en kommentar.

Denna information är sådan som Respiratorius är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-24 10:34 CET.