15 års nostalgiresa och 19 miljarder pantade burkar och petflaskor

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och petflaskor återvinns. En av flera orsaker är de populära reklamfilmerna. Nu gör Pantamera en nostalgiresa och återvinner sina gamla godingar i den kampanj som just rullat ut. Reklamfilmerna är från år 2001 och fram till idag, under den perioden har vi lyckat panta ihop inte mindre än 19 miljarder burkar och petflaskor – eller 2100 per person.

Katarina Lundell är marknadschef på Returpack som står bakom Pantamera. I tio år har hon fått Pantamera att svänga med hjälp av olika artister.

– Jag är både glad och stolt över att svenska folket har tagit till sig Pantamera och vårt budskap. Men framförallt gläds jag över att pantningen ständigt ökar och att allt fler förstår att en sådan enkel vardagshandling som att panta kan göra skillnad, säger hon.

De dryga 19 miljarder burkar och petflaskor som återvunnits de senaste 15 åren motsvarar en energibesparing på hela 3,8 miljarder kWh. I snitt förbrukar ett hushåll 5000 kWh i hushållsel per år. Det innebär att pantningens energibesparing är lika mycket som årsförbrukningen för 760 000 hushåll.

Guantanamera från Kuba – populärast hittills
Nostalgi-kampanjen med namnet ”Blast from the past” har pågått digitalt under några veckor, där svenska folket haft möjlighet att rösta på sin favorit. Många har engagerat sig och just nu leder Kuba-filmen från år 2004 som bygger på klassikern ”Guantanamera”. Det är också den filmen som inleder TV-kampanjen.

– Just den låten har blivit lite av vår signaturmelodi. Vi har gjort flera olika versioner av klassikern Guantanamera genom åren, men även andra melodier som vi satt pantamera-text till. Trots att vi använt fler låtar är det många som pratar om ”pantamera-låten” som att det vore en enda, vilket är spännande, säger Katarina Lundell.

Prisade för framgångsrik kommunikation
Pantamera har många gånger uppmärksammats för sin kreativa och framgångsrika kommunikation. Senast tilldelades de Det stora återvinningspriset med motiveringen ”Med inspirerande och tankeväckande kampanjer har man lyckats höja medvetenheten bland befolkningen. Kampanjerna har gjort att återvinningen hela tiden ökar och uppmärksammas långt utanför landets gränser”.

– När jag började på Returpack för tio år sedan hade Pantamera just lanserats. Sedan dess har vi jobbat för att vårda och utveckla varumärket genom återvinning – alltså genom att utgå från musiken och originallåtarna och sedan skapa ny kreativ kommunikation, säger Katarina Lundell.

Varumärket Pantamera är byggt kring en uppmaning – som exempelvis Håll Sverige Rent eller Spola kröken – med känslan av att ”vi är duktiga och kan bli ännu bättre”. Till uppmaningen kopplas vardagsnära budskap med Pantameras unika twist.

– Vår strategi har alltid varit att med glimten i ögat uppmuntra till att panta mera, och det kommer vi att fortsätta med. En av våra viktigaste målgrupper är unga människor i storstäder, eftersom de är sämst på att återvinna. Det är en ganska svår målgrupp att nå och kräver att man tänker nytt, säger Katarina.

Pantstatistik

Burken:

• 1984, när pantsystemet infördes återvanns 286 miljoner burkar.

• Från 1984 till 2014 har vi återvunnit drygt 23 miljarder burkar.

• Siffrorna för 2014 beräknas vara klara under april 2015.

• Genom att återvinna en burk istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,2 kWh*.

Petflaskan:

• 1994, när pant på petflaskor infördes, återvanns 23 miljoner petflaskor.

• Från 1994 till 2014 har vi återvunnit drygt 5,7 miljarder petflaskor.

• Siffrorna för 2014 beräknas vara klara under april 2015.

• Genom att återvinna en petflaska istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,13 kWh* (för en liten petflaska) och 0,24 kWh** (för en stor petflaska).

• * Rapport Miljöstatistik 2012 genomförd av Skill,

Katarina Lundell, marknadschef Pantamera/Returpack

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/