• Returpack/

20 årige Jonas blev reklamfilmsproducent över en natt – Nu går hans pantamera-film på TV

Pantameras reklamkampanj ”Att återvinna är en hit” har visats på tv med The Ark sedan i somras. Många tittare har också gjort egna återvunna låtar som de tävlat med på webben. En av dem är Jonas Modin, 20 år från Östersund, med den animerade musikvideon ”Panta fett”. En musikvideo som uppskattades så mycket av Returpacks jury att de väljer att sända den under en hel vecka i TV6, med start idag.

– Det känns helt vansinnigt och otroligt roligt att min musikvideo ska sändas i rikstäckande TV under en hel vecka, säger Jonas Modin.

Kampanjen går ut på att ta återvinningen ett steg längre genom att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya.

– Jonas Modins bidrag har bra budskap och en härlig känsla. Vi gillar den så mycket att vi ska sända den under en dryg vecka på TV6. Dessutom har vi givit Jonas uppdrag att göra en ”pantafett”-version av vår informationsfilm som vänder sig till unga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Alla som vill kan delta

The Ark var det första bandet i reklamkampanjen, vem eller vilka som blir nästa kända artist/er vill Returpack inte avslöja, men redan i november kommer vi få se den i tv. Kampanjen går parallellt på webben, där den som vill kan delta genom att göra sin egen version.

Panta mera för miljön

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar och PET-flaskor är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Kampanjen ”Att återvinna är en hit” är en av många insatser vi gör för att öka återvinningen. Under året har vi bland annat inlett samarbeten med idrottsföreningar, nöjesparker, sjöräddningssällskapet och kommuner för att minska nedskräpningen och öka återvinningen, berättar Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Katarina.lundell@returpack.se

Jonas Modin

jonas.modin@hotmail.com