30 hållbara mil – med Pantamera på Vätternrundan

I år växlar Pantamera upp sitt samarbete med Vätternrundan rejält. Motala och Varamon kommer att fyllas av glad musik, cyklande Pantamerabud och en Pant-o-bil. På samtliga depåer längs sträckan finns möjlighet att lämna sin burk eller PET-flaska. All pant som samlas in bidrar till en meningsfull fritid för Motalas ensamkommande flyktingbarn.

Stora evenemang som Vätternrundan innebär mängder med pant. Redan tidigt i höstas tog Vätternrundan kontakt för ett samarbete kring panthanteringen. Returpack/Pantamera har sett till att det finns gott om pantkärl och kommer även att ta hand om transporten av burkarna och PET-flaskorna till pantfabriken i Norrköping. Nytt för i år är att Pantamera även syns på evenemanget genom cyklande Pantamerabud, glada trubadurer och den helt nya Pant-o-bilen.

– Det känns jättekul att våra cyklande Pantamerabud syns kring start- och målgång, för att inspirera och påminna om hur lätt det är att göra rätt. Att vi dessutom kan vara med och sprida glädje, hylla och peppa åkarna känns riktigt bra, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera vid Returpack.

Folkfest med stark miljöprofil
Vätternrundan är en härlig folkfest som samlar omkring 80 000 människor. Evenemanget har en stark miljöprofil och samarbetet siktar på att göra evenemanget än mer hållbart. För insamlingen av panten har Vätternrundan själva anlitat en grupp ungdomar. Panten som samlas in kommer att gå till att köpa in cyklar till HVB-hemmen för ensamkommande flyktingbarn i Motala.

– Hållbarhet för oss är både social, ekologisk och ekonomisk. Tillsammans med Pantamera satsar vi på att både minska nedskräpning och höja feststämningen. Dessutom är all pant som samlas in med och bidrar till en meningsfull fritid för Motalas ensamkommande flyktingbarn. Tillsammans kan Vätternrundan och Pantamera bidra till ett mer hållbart evenemang på alla plan, säger Ulrika Smith Svenstedt, marknadschef på Vätternrundan.

Förutom att Pantameras eventteam finns med på Vätternrundan, dyker de dessutom upp på många andra av det 60-tal arrangemang i form av musikfestivaler, stadsfester och liknande, som Returpack/Pantamera samarbetar med i sommar. Pantameras eventteam inspirerar och uppmuntrar till pantning genom olika aktiviteter.

Carita Classon, produktchef Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se

Sara Barthelson Riismark, presskontakt Pantamera/Returpack
sara.riismark@returpack.se