401 333 burkar och PET-flaskor insamlade efter Bråvallafestivalen

Enligt färsk statistik från Pantamera samlades 401 333 burkar och PET-flaskor in efter Bråvallafestivalen. Insamlandet gjordes i samarbete med arrangören, Norrköpings damhockeylag och Rugbyklubben Trojan.

Nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Det gör oss svenskar till bland de bästa i välden på att panta. Undersökningar visar att vi under sommaren konsumerar mer dryck utomhus och att vi inte är lika flitiga på att panta som när vi konsumerar i hemmet. Därför gör Pantamera extra insatser under sommaren.

– Sommaren är högsäsong för oss. Utöver de cirka 60 festivaler och evenemang vi jobbar med på olika sätt, samarbetar vi även med sjöräddningssällskapet, turistanläggningar och ett hundratal campingplatser. I år har vi även anlitat 25 cyklande ungdomar som pantamerabud under sommaren, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera.

Samarbete med Norrköpings damhockey
Pantamera fick bland annat hjälp av Norrköpings damhockeylag för att samla in burkarna och PET-flaskorna.

– Pantamera kontaktade oss och frågade om vi ville vara med och hjälpa till vilket kändes självklart. Vi är ju ett nytt lag som letar efter sponsorer och behöver få in pengar. I det här fallet fick vi dessutom göra en insats för miljön, säger Jens Sahlin sportchef på Norrköpings damhockey.

Att återvinna musik
Pantamera har länge haft musik som en bärande del i sin marknadskommunikation. Under åren har många såväl kända som okända artister återvunnit den kubanska pantamera-låten (Guantanamera).

– Många kopplar Pantamera till musik. Artisterna som medverkat i vår reklam har verkligen visat att musik också går väldigt bra att återvinna. Därför känns det extra angeläget att finnas på plats i musiksammanhang och göra en miljöinsats, säger Rickard Andersson.

Rickard Andersson, produktchef Pantamera/Returpack
rickard.andersson@returpack.se

Jens Sahlin, sportchef på Norrköpings damhockey

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet – ett system i världsklass. Målet är att 90% av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 89 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. Årligen återvinns över 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor. Huvudkontoret liksom fabriken ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. Returpack är en av stiftarna till Håll Sverige Rent. www.pantamera.nu/