Årets pantbutiker utsedda av Pantamera

Av över 80 nominerade butiker har nu fem prisats för sina panthörnor. Pantamera har delat ut diplom och prischeckar i samband med utnämningarna. Syfte är att lyfta livsmedelbutikernas viktiga roll för pantsystemet.Av all pant som samlades in förra året kom hela 94 procent från landets butiker.

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta. Under förra året pantade vi sammanlagt över två miljarder burkar och PET-flaskor. Majoriteten av alla burkar och flaskor samlas in av livsmedelsbutikerna.

Det är ofattbara mängder pant och det är fantastiskt bra för vår miljö att en så stor andel av alla förpackningar återvinns. Det är mycket tack vare butikernas stora insatser! 94 procent av alla pantade burkar och PET-flaskor kommer till oss via livsmedelsbutikerna, de är en mycket viktig länk som gör vårt pantsystem till ett av de bästa i världen, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera/Returpack.

80 nominerade butiker

Under våren initierade Pantamera tävlingen ”Årets Pantbutik” där kunderna har fått nominera sina butiker. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma och tacka alla handlare som lägger lite extra kraft på att skapa en trevlig miljö i sitt pantutrymme. Sammanlagt kom över 80 nomineringar in och av dem utsågs fem butiker i fem olika kategorier; Årets skönaste, schysstaste, snyggaste, effektivaste och smidigaste pantbutik.

De prisade butikerna är: Extra Mjällby i Sölvesborg – Årets effektivaste pantbutik, ICA Norrköp i Norrtälje - Årets smidigaste pantbutik, ICA Supermarket i Rimforsa - Årets snyggaste pantbutik, ICA Matfors i Sundsvall - Årets skönaste pantbutik och ICA Maxi i Torslanda - Årets schysstaste pantbutik.

För bilder och ytterligare information:

För frågor kontakta:

Lil Berger, marknadsförare på Pantamera/Returpack

Mail: lil.berger@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 2 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/