Att återvinna är en hit – Pantamera återvinner burkar, flaskor, musik och folkdans

”Att återvinna är en hit” – det är temat på Pantameras reklamkoncept som ska få oss svenskar att bli ännu bättre på att panta. Och budskapet verkar gå hem – förra året återvann vi svenskar nästan 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är rekord.

I reklamkonceptet ”Att återvinna är en hit” återvinner artister den gamla pantamera-låten och gör den till en ny låt. I den senaste reklamfilmen, som har premiär på torsdag, återvinns även den gamla folkdansen – Hallingdansen.

– Den här gången bjuder vi upp till återvunnen dans! I grunden handlar det förstås om de miljövinster man gör genom att återvinna. Varje ton aluminium som återvinns leder till drygt nio ton minskade utsläpp, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Stort engagemang
Svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen och nu senast gruppen Movits tillsammans med Pugh Rogerfelt har medverkat i Pantameras kampanjer de senaste åren. Men det är inte bara kända artister som ha deltagit.

– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig och bidra till ökad återvinning. Parallellt med tv-kampanjen har det pågått tävlingar på webben där väldigt många har gjort sin egen ”återvinning” av Pantamera-låten. Den här gången bjuder vi in till dans, säger Katarina.

Omfattande kampanj
Pantameras vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Idag återvinns omkring nio av tio burkar och flaskor. De som pantar minst är unga människor i storstäder, därför satsar Pantamera extra för att öka återvinningen där. Bland annat genom utomhuskampanjer, bio- och radioreklam samt dagspressannonsering.

– Reklam är en av flera verktyg i vårt arbete att få fler att panta mera. Vi satsar mycket på att göra det enklare att panta genom ökad tillgänglighet. Barn och unga är också en viktig grupp för vår framtida miljö. Därför gör vi många satsningar i form av tävlingar, skolsamarbeten och andra aktiviteter. Dessutom är vi, tillsammans med Naturvårdsverket, stiftare av Håll Sverige Rent, säger Katarina.

Reklamfilmen går att se här.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/