Axfoundation blir Årets hållbarhetsinitiativ

Axfoundation, som arbetar för framtidens mat, tog hem titeln som Årets Hållbarhetsinitiativ på Dagligvarugalan i går (8 oktober). Priset delades ut digitalt av Pantamera och Svenska Retursystem som står bakom kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ.

- Hållbarhet och nytänkande går ofta hand i hand, och årets vinnare visar verkligen på en hållbar väg framåt. Med Axfoundation har vi fått en värdig vinnare i en kategori som stadigt växer, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef vid Pantamera.

Juryns motivering till Årets Hållbarhetsinitiativ lyder:

Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.

– Vi är imponerade av Axfoundations arbete med att hitta nya sätt att producera mat med bättre näringsinnehåll på ett hållbart sätt. Projektet Framtidens mat har stor potential att påverka vad vi äter i framtiden, säger Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem.

Axfoundation är en icke vinstdrivande verksamhet som tillsammans med 225 partners arbetar för ett hållbart samhälle. Utöver innovationer inom Framtidens mat driver verksamheten satsningar inom cirkulär ekonomi, inkluderande samhälle samt hållbar produktion och konsumtion.

– Vi är mycket hedrade över priset som visar att vi är på rätt väg. Vårt mål är att inspirera, dela kunskap och driva på utvecklingen för ett mer hållbart samhälle. Den här utmärkelsen visar att vi är på rätt väg och nu hoppas vi att vi kan inspirera ännu fler aktörer att agera, säger Maria Smith, Generalsekreterare på Axfoundation.

Frukostseminarium med finalisterna
Den 4 november bjuder Pantamera och Svenska Retursystem in till ett digitalt frukostseminarium där Axfoundation tillsammans med de övriga finalisterna i kategorin – forskarteamet Helén Williams och Fredrik Wikström samt Ekotipsets upphovskvinna Ellinor Sirén – får presentera sig. Där medverkar även förra årets vinnare av kategorin, Lidl Sverige.

Här finns mer information och möjlighet att anmäla sig: https://4nov.eventreg.se

Om Dagligvarugalan
Den tolfte upplagan av Dagligvarugalan genomfördes den 8 oktober i regi av Fri Köpenskap.

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera
Mail: Katarina.lundell@returpack.se

Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig Returpack/Pantamera
Mail: sara.riismark@returpack.se