Dags för årets största och mesta storstädning

Lördag den 16 september är årets största skräpplockardag, då åtskilliga ton skräp kommer att plockas upp av tusentals skräpplockare i hela landet.

I år är det 40 år sedan Håll Sverige Rent instiftades av Returpack och Naturvårdsverket, och sedan 2010 samarbetar Returpack med Städa Sverige, idrottens miljöorganisation. Genom åren har dessa två organisationer inspirerat, utbildat och mobiliserat miljontals svenskar till att motverka nedskräpning. Förra året engagerade Städa Sverige närmare 1000 föreningar att plocka skräp, och Håll Sverige Rent fick över 1,2 miljoner personer att delta i skräpplockningsaktiviteter.

På lördag den 16 september infaller World Cleanup day och International Coastal Cleanup. I Sverige är det årets i särklass största skräpplockardag då både Håll Sverige Rent och Städa Sverige gör insatser över hela landet.

- Det är fantastiskt att se resultat av 40 års arbete och samarbete mot nedskräpning, som engagerar hundratusentals personer, år efter år. Vi är superstolta över att vara med och göra det möjligt! säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Pantsystemet motverkar nedskräpning

Pantsystemet gör att det finns ett tydligt värde att panta sin flaska eller burk i stället för att låta den ligga och skräpa, vilket också märks på resultatet av skräpplockningen år efter år. Över 88 procent av alla dryckesförpackningar pantas i Sverige.

- Men vi behöver fortsätta hjälpas åt att sprida kunskap och engagemang, så den stora gemensamma insatsen nu på lördag är ett toppentillfälle, säger Katarina Lundell.

- Nedskräpning är ett samhällsproblem, men vi kan verkligen motverka det med engagemang och kunskap. Är man med och plockar skräp, så blir man också mindre benägen att skräpa ner, det vet vi sedan tidigare, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Förutom att vara instiftare och initiativtagare till Håll Sverige Rent spelar Returpack en aktiv roll när idrottsrörelsen genom Städa Sverige är ute och plockar skräp på lördag. Föreningarna får ersättning för sin städning av ett stort antal företag, där Returpack är en av möjliggörarna.

- Det finns ett superstort intresse från föreningslivet att vara med på det här. Det är ju ett ytterst meningsfullt sätt att få intäkter till föreningen, samtidigt som man får lära sig något och göra nytta tillsammans, säger Mats Wesslén, vd på Städa Sverige.

Fakta om skräpplockningen 16 september

World Cleanup day är ett internationellt initiativ som samlar miljontals människor i hela världen att plocka skräp. I Sverige samordnar Håll Sverige Rent skräpplockning i hela landet då Hela Sverige plockar skräp, med aktiviteter för privatpersoner, organisationer och företag. För mer info, besök https://hsr.se/hela-sverige-plockar-skrap

International Coastal Cleanup är ett initiativ från den internationella organisationen Ocean Conservancy. I Sverige organiserar Städa Sverige Strandens dag, då idrottsföreningar städar stränder vid hav, sjöar och vattendrag i hela landet. För mer info, besök https://www.stadasverige.se/stada-kust/

För mer information, kontakta:

Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef Returpack/Pantamera
Mejl: katarina.lundell@returpack.se

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent
Mejl: johanna.ragnartz@hsr.se

Mats Wesslén, vd Städa Sverige
Mejl: mats.wesslen@stadasverige.se

Om Returpack/Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tog emot över 2,6 miljarder burkar och PET-flaskor 2022, vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu