Dags igen för Årets Pantbutik – engagerar i hela Sverige

Från Smygehamn till Karesuando – tack vare butikernas pantautomater i hela landet kan vi svenskar panta våra dryga 2,6 miljarder förpackningar årligen. Nu är det dags igen för svenskarna att nominera sina favoritbutiker i Pantameras tävling Årets Pantbutik.

I Sverige finns runt 3 100 butiker med pantautomat. Drygt 92 procent av de mer än 2,6 miljarder förpackningar vi pantade förra året pantades just i butik. Butikernas unika tillgänglighet i hela landet, i både städer och på landsbygd, är en nyckel till det framgångsrika svenska pantsystemet.

Och allt fler vill vara med och uppmärksamma detta. Förra året mer än fördubblades antalet röster i tävlingen Årets Pantbutik och antalet framröstade butiker ökade markant. Bland vinnarna 2022 utsågs Handlar’n i Nyåker till Årets Värdefullaste pantbutik, och Ica Supermarket Mathyttan utsågs till Årets Modigaste.

- De här butikerna blev inte utsedda främst för att de fick flest röster eller tog emot mest pant, utan för att det så tydligt framgick i kundernas motiveringar hur värdefulla de här butikerna är. Inte bara genom bra och fina pantstationer, utan också som viktiga nav i hela bygden, säger Lil Berger, projektledare på Pantamera.

Sammanlagt 100 000 till välgörenhet

Vem som helst kan vara med och nominera sin favoritpantbutik med en motivering. Pantameras jury väljer sedan ut pristagarna, som får skänka 20 000 kronor var till något välgörande ändamål. Förra året gick sammanlagt 100 000 kronor till Barncancerfonden, Min Stora Dag, Rädda Barnen i Ukraina och Städa Sverige.

- Årets Pantbutik skapar engagemang på så många sätt: för återvinning och pant, för den lokala handlaren, och för olika välgörenhetsprojekt. Därför känns tävlingen både viktig och rolig, säger Lil Berger på Pantamera.

Tävlingen Årets Pantbutik öppnar nu, och röstningen pågår fram till den 22 oktober.

Årets Pantbutiker 2022
Årets Fullkomligaste: Ica Supermarket Arons, Hjärnarp, Skåne
Årets Flinkaste: Hemköp Ellös, Orust
Årets Hyggligaste: Nelins Livsmedelsbutik, Uppsala
Årets Värdefullaste: Handlar’n i Nyåker, Västerbotten
Årets Modigaste: Ica Supermarket Mathyttan, Långshyttan, Dalarna

För mer information, kontakta:

Lil Berger, projektledare på Pantamera
lil.berger@returpack.se

Om Returpack/Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tog emot över 2,6 miljarder burkar och PET-flaskor 2022, vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu