Elever pantade för 1, 1 miljoner kronor – Pantameras skoltävling nu avgjord

Pantameras skoltävling Pantresan för låg- och mellanstadieklasser runt om i landet, har genomförts för nionde gången. Förutom att lära sig om återvinning och hållbarhet, har eleverna i år pantat burkar och PET-flaskor för så mycket som 1 131 104 kronor. Totalt har cirka 75 000 elever tagit del av utbildningspaketet genom åren.

Närmare 13 000 skolelever har de senaste veckorna haft miljö- och hållbarhetsfrågor på schemat och lärt sig allt om pant och återvinning. Pantresan är efter 9 år fortsatt populär och i år deltog cirka 600 klasser runt om i landet. Skoltävlingen innehåller en uppgift, där det gäller att panta mest och spara energi. I år vann en 3:a i Eslöv och en 4-5:a ifrån Lofsdalen, som förutom ett bidrag till klasskassan också fick en skolresa värd 20 000 kronor.

– Syftet med tävlingen är att väcka barnens intresse och öka kunskapen om miljöfrågor och återvinning. Pantresan följer läroplanen och är mycket uppskattad, både bland lärare och elever. Vi är glada och stolta att på ett lekfullt och samtidigt pedagogiskt sätt kunna bidra till ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågor, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

50 pantade burkar = 10 mils tågresa
För att tydliggöra sambandet mellan pant och energibesparing, är utgångpunkten att en enda pantad burk sparar lika mycket energi som det går åt under en tågresa på två km för en person. Totalt motsvarar årets pantade belopp närmare två miljoner kilometer med tåg.

– Pantresan visar på ett konkret sätt att det gör skillnad att panta. Många klasser följer sina kilometer på kartan, långt ner genom Europa. Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Genom att på det här viset få barnen att förstå att vardagshandlingar är viktiga och att pantpengarna verkligen spelar roll, hoppas vi på att bli ännu bättre i framtiden, säger Katarina Lundell.

Tillsammans blir vi hållbara
Pantresan är en av många aktiviteter som Pantamera genomför för att öka återvinningen. De senaste åren har man också lagt ner mycket arbete för att göra det enklare att panta.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att underlätta för alla att panta sina burkar och flaskor. Varje burk och flaska som pantas gör skillnad och det är tillsammans som vi skapar världens bästa pantsystem och bidrar till ett hållbart samhälle, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera/Returpack

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet – ett system i världsklass. Årligen återvinns över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. Huvudkontoret liksom fabriken ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 % av Sveriges Bryggerier, till 25 % av Svensk Dagligvaruhandel och till 25 % av Livsmedelshandlarna. Returpack är en av stiftarna till Håll Sverige Rent. www.pantamera.nu/