För 15:e året delar Pantamera ut pris till skolelever

I fredags fick glada elever på 15 skolor runt om i landet ta emot pris i Pantameras årliga skoltävling Pantresan, som just avslutat sin 15:e säsong. Trots ett annorlunda år har intresset för miljö- och klimatfrågan varit fortsatt stort hos landets skolbarn. Tävlingen har under året dessutom blivit än mer digitalt anpassad för att kunna möta de nya behoven av undervisning i hemmet. Förstapriset i höstens omgång av Pantresan gick till Lindbacka Grundsärskola i Lindesberg.

– Pantresan är ett av våra viktigaste projekt och mycket uppskattat bland både elever och lärare. Det är viktigt att skapa ett engagemang för hållbarhetsfrågor redan i tidig ålder och det vill vi göra på ett lekfullt och pedagogiskt sätt. Dels lär sig eleverna att göra rätt från början och de beteendena brukar hänga kvar, dels är barn bra på att påverka sina föräldrar, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Pantresan corona-anpassad
Pantresan är ett kostnadsfritt digitalt undervisningskoncept som utgår från Skolverkets mål för miljö och livsstil som bland annat säger att elever ska förstå hur användning av produkter i hemmet påverkar miljön. Materialet innehåller bland annat förslag till lektionsupplägg anpassade till Lgr11, lekfulla uppgifter och ett tävlingsmoment. Redan under vårens omgång valde Pantamera att corona-anpassa materialet. Detta genom att ta fram en kompletterande elevhandledning samt att texta filmerna för att göra det enklare för elever som inte kunde följa undervisningen i klassrummet.

– Det känns väldigt viktigt att vi har kunnat anpassa tävlingen detta märkliga år. Både genom att stötta de elever som behöver hålla sig hemma, och att ge pedagogerna ett digitalt läromedel som fungerar även på distans, säger Katarina Lundell.

Vinnande skolklasser i Pantresan är:

Första plats: Lindbacka Grundsärskola, Saturnus och Neptunus i Lindesberg

Andra plats: Klass 6, Västra Ramlösa skola i Helsingborg

Tredje plats: Klass 5, Lilleskogs skola i Lidköping

Plats 4-15:  Björlandaskolan Måsegården i Torslanda/Göteborg

Klass 5, Sunnadalsskolan i Karlskrona

Getingeskolan Grundsärskola i Halmstad

Kaxås Fritids i Offerdal/Krokom

Klass 3, Dansäterskolan i Borensberg/Motala

Klass 5, Timmele i Timmele/Ulricehamn

Klass 1, Sjöbyskolan i Horred/Mark

Svartedalsskolan Grundsär i Göteborg