Föreningar i Blekinge pantade närmare 900 000 burkar och flaskor

Föreningslivet i Blekinge län har tillsammans samlat in 869 150 burkar och PET-flaskor i 2019 års upplaga av Pantameras miljötävling Föreningskampen. I Blekinge län deltog hela 90 föreningar i miljötävlingen, som totalt gav över 18,7 miljoner kronor till Sveriges föreningsliv.

Pantamera har drivit miljötävlingen Föreningskampen sedan 2013 och antalet föreningar som deltar ökar stadigt. I år deltog över 2 000 föreningar över hela landet i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 21 miljoner förpackningar. Allra flest förpackningar i Blekinge län lyckades i år Kallinge Ronneby Ishockey Förening samla in - fantastiska 109 850 burkar och PET-flaskor.

– Det är härligt att så många föreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv känns riktigt bra, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.

Både miljön och föreningskassan är vinnare
Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 18,7 miljoner kronor i insamlade pantpengar. Den insamlade panten motsvarar dessutom en koldioxidbesparing på 1427 ton.

Sedan förra året har fler föreningar upptäckt fördelarna med att delta i Föreningskampen, och över 400 nya föreningar har anslutit sig. Konceptet har också fått större spridning och nu finns det deltagande föreningar över nästan hela landet.

Fakta:

Sedan 2012 har Pantamera drivit ett insamlingskoncept riktat till föreningar i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Här finns mer information om konceptet: http://www.pantamera.nu/foreningar/ År 2013 genomfördes den första Föreningskampen.

Nationell placering Förening Län Antal burkar och flaskor
1 Hasslövs IS Hallands län 200 000
1 Glommens IF Hallands län                                      200 000
3 Tvååkers IF Hallands län 193 100