Halländska Slöinge GOIF vann Pantameras miljötävling

Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. För andra året i rad vanns tävlingen av P01 Slöinge GOIF utanför Falkenberg som i år samlade in 110 600 burkar och PET-flaskor. Över 1000 föreningar deltog i årets upplaga av Föreningskampen, och tillsammans samlade de in över 7,8 miljoner burkar och PET-flaskor. Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant. Årets tävling gav över 6,5 miljoner till Sveriges föreningsliv.

För andra året har Pantamera genomfört miljötävlingen Föreningskampen. I år deltog över 1 000 föreningar i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 7,8 miljoner förpackningar. Det var oerhört jämnt i toppen, men segrare blev till slut Slöinge GOIF:s pojkar födda 01 som samlade in 110 600 burkar och PET-flaskor. Därmed slog de sitt gamla rekord med närmare 15 000 förpackningar! Förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 10 000 kronor.

– Det känns fantastiskt roligt att våra killar vann i år igen! Förra året gjorde vinsten att vi kunde åka till Barcelona och i år kommer vi att åka till Turkiet på träningsläger. Att delta i Föreningskampen har bara fördelar – dels är det ett enkelt, smidigt och roligt sätt att dryga ut föreningskassan, dels är vi med och gör något bra för miljön, säger Pär Lerjebo på Slöinge GOIF.

Både miljön och föreningskassan är vinnare
Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 6,5 miljoner. De insamlade förpackningarna motsvarar dessutom en energibesparing på över 1 500 000 kWh – lika mycket energi som det går åt att värma upp 114 medelstora villor under ett år.

Sedan förra året har fler föreningar upptäckt fördelarna med att delta i Föreningskampen, och närmare 550 nya föreningar har anslutit sig. Konceptet har också fått större spridning och nu finns det deltagande föreningar över nästan hela landet.

– Föreningskampen är ett av många samarbeten vi har för att öka återvinningen och samtidigt visa att pantpengen kan göra skillnad. Att vi genom Föreningskampen har möjlighet att stötta svenskt föreningsliv känns extra bra, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack

rickard.andersson@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/