ICA i Matfors, Sundsvall utsedd till landets skönaste pantbutik

Idag fick Magnus Wikström på ICA Supermarket i Matfors ta emot ett diplom och en värdecheck, när butiken utsågs till landets skönaste pantbutik av Pantamera.
Att kliva in i butikens pantutrymme är som att komma in i en norrländsk solbelyst skogsglänta. Den sköna miljön och de effektiva pantmaskinerna uppmuntrar kunderna att panta mera. Och sundsvallsborna är riktigt bra på att panta, förra året pantades nästan 23 miljoner burkar och flaskor i kommunen, ett snitt på 230 förpackningar per invånare.

I Sverige är vi bland de bästa i världen på att panta. Under förra året pantade vi sammanlagt över två miljarder burkar och PET-flaskor i landet. Bara i Sundsvalls kommun pantades närmare 23 miljoner förpackningar. Majoriteten av alla burkar och flaskor samlas in av livsmedelsbutikerna.

Det är ofattbara mängder pant och fantastisk bra för vår miljö, och det är mycket tack vare butikernas stora insats. 94 procent av alla pantade burkar och PET-flaskor pantas i livsmedelsbutikerna, de är en mycket viktig länk som gör att vårt svenska pantsystem är i världsklass, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera/Returpack.

80 nominerade butiker

Under förra året initierade Pantamera tävlingen ”Årets Pantbutik” där kunderna har fått nominera sina butiker. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma och tacka alla handlare som lägger lite extra kraft på att skapa en trevlig miljö i på sitt pantutrymme. Sammanlagt kom över 80 nomineringar in och av dem utsågs fem butiker i fem olika kategorier; Årets skönaste, schysstaste, snyggaste, effektivaste och smidigaste pantbutik.

Vi är glada och stolta över utmärkelsen. Vi är övertygade om att en bra, funktionell och trevlig miljö för retur/panthanteringen är uppskattat av kunderna och bra för både miljön och företagets lönsamhet. Nu jobbar vi vidare med kommunikationen till kunderna om vilken viktig och fin insats de gör, säger Magnus Wikström.

Lil Berger, marknadsförare på Pantamera/Returpack

Mail: lil.berger@returpack.se

Magnus Wikström, Handlare ICA Supermarket Matfors

Mail: magnus.wikstrom@supermarket.ica.se