Idag rullar Pant-o-bilen in i Linköping – för att samla festivalpant

Den 15–17 juni kommer Stångebrofältet i Linköping att fyllas med musik och glada festivalbesökare då Putte i Parken för första gången kommer till stan. En av deltagarna på festivalen är Pantamera. De är där för att hjälpa till med insamlingen av burkar och PET-flaskor. Med sig har de sin ”Pant-o-bil”.

Putte i Parken klassas som Sveriges största turnerande festival och lockade under förra årets turné omkring 250 000 besökare. Pantamera finns med för att hjälpa till med insamlingen av pantförpackningar.

Vi har flera team som åker runt på stads- och musikfestivaler och gör vårt bästa för att få besökarna att panta mera. Mycket handlar om att hjälpa arrangörerna med logistiklösningar för den insamlade panten. Vi ordnar även lekfulla aktiviteter och tävlingar av olika slag för att inspirera till pantning. På Putte i Parken finns vi till exempel med både cykelbud och vår smarta Pant-o-bil, säger Katarina Lundell, marknadschef Pantamera/Returpack.

Lång erfarenhet av festivalpantning
I över 10 år har Pantamera deltagit på festivaler för att uppmuntra besökarna att panta mera och öka medvetenheten kring pantning och miljö. Det började med Hultsfredsfestivalen, Putte i Parken och Peace & Love. Sedan har det vuxit allt mer och idag samarbetar man med i princip alla större festivaler och evenemang i Sverige. Pantamera märker att miljöarbetet har blivit en viktigare del för festivalarrangörerna de senaste åren.

Idag har de allra flesta festivaler en tydlig miljöstrategi för att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt. Att ta hand om all pant är en viktig del av miljöarbetet som gör stor skillnad både när det gäller nedskräpning, energibesparing och koldioxidutsläpp, säger Katarina Lundell.

Mobil pantautomat
I år växlar Pantamera upp användningen av sin Pant-o-bil. Dels för att väcka extra uppmärksamhet kring pant och pantning, dels för att underlätta för alla besökare till de olika evenemangen att panta. Pant-o-bilen är en mobil pantautomat, där du kan få din pant utbetald till ditt PayPal-konto eller som en betalcheck att använda i valfri butik.

Du kan följa Pant-o-bilens festivalturné på instagram pantamera.nu. Några av de kommande stoppen är Visfestivalen i Västervik, Dansbandsveckan i Malung och Storsjöyran i Östersund.

För mer information kontakta gärna:
Katarina Lundell, Marknadschef Pantamera/Returpack

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot närmare 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/