Idrotts-Sverige kraftsamlar med städning över hela landet

På lördag 21 september går idrottsungdomar från Skåne till Norrbotten ut och städar längs Sveriges kuster och vattendrag. Förutom att städa bort åtskilliga ton skräp från naturen bidrar ungdomarna med värdefullt tillskott till föreningskassan.

På lördag kommer bland andra unga simmare, fotbollsspelare, dykare, ryttare och gymnaster att städa på många olika håll i Sverige. Det är Städa Sverige, Idrottens miljöorganisation, som organiserar dagen tillsammans med Pantamera/Returpack.

Enligt en färsk rapport från MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, uppger närmare en tredjedel av svenska ideella föreningar att det ekonomiska läget varit en utmanande faktor under förra året. En fjärdedel av föreningarna uppger att det ekonomiska läget påverkat deras möjlighet att bedriva verksamhet.

– Idrottsföreningar är som ett kitt i samhället, och de har verkligen fått känna på hur ökade kostnader har påverkat föreningsekonomin. Varje intjänad krona är betydelsefull, och när man då kan dra in pengar på ett sätt som också bidrar till miljön blir det ett väldigt meningsfullt projekt, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige.

Nya föreningar in på listan
Idrottsföreningarnas intresse för att delta i Städa Sverige-dagen har varit stort och ihållande i många år. I år är inte mindre än 35 nya föreningar med på listan och tre nya kommuner deltar för första gången: Uppvidinge i Kronobergs län, Norbergs kommun i Västmanland, och Dals-Eds kommun i Västra Götaland. Totalt deltar 62 föreningar från 60 kommuner. Och städningen behövs, förra året samlade idrottsungdomarna upp över 10 ton skräp.

­– Ända sedan starten har vi på Returpack/Pantamera jobbat på olika sätt för att motverka nedskräpning, där pantsystemet i sig ju är en nyckel. Men vi är ju också en samhällsaktör, och vi är stolta över att kroka arm tillsammans med idrottsföreningarna och Städa Sverige, säger Lil Berger, projektledare på Returpack/Pantamera.

En del av något större
Men svenska idrottsungdomar är inte ensamma om att städa den 21 september – över hela världen samlas tusentals volontärer för att städa längs hav, sjöar och vattendrag i samband med International Coastal Cleanup Day. Enligt organisationen Ocean Conservancy, som driver det internationella projektet International Coastal Cleanup, lyckades närmare 500 000 volontärer förra året tillsammans plocka upp över 14 miljoner skräpartiklar från stränder och vattendrag över hela världen.

Idrottsfreningar stdar Sveriges strnder

Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige