Klass 2C på Karl Johansskolan i Göteborg deltar i stor miljötävling

Eleverna i klass 2C på Karl Johansskolan arbetar just nu på ett tävlingsbidrag till Pantresan – Returpacks miljötävling för förskole- och lågstadieklasser som arrangeras för femte gången. Målet är förstaplatsen där priset är en klassresa. Men konkurrensen är rekordstor med över 500 tävlande klasser.

I klass 2C på Karl Johansskolan är man mitt uppe i sin Pantresa där eleverna lär sig allt om pantning och återvinning. Pantresan är ett undervisningskoncept som bland annat innehåller lektionsupplägg med lekfulla uppgifter och ett tävlingsmoment där eleverna på ett kreativt sätt ska berätta om sin pantresa. Carolina Palmquist är lärare på Karl Johansskolan och det är första gången som hon deltar med sina elever i Pantresan.

– Eleverna är engagerade och tycker att det är kul att lära sig om återvinning. Vi har arbetat med miljötema sedan jullovet, därför passade Pantresan oss väldigt bra nu, särskilt eftersom det är ett lektionsupplägg som följer skolverkets nya mål för miljö och livsstil, berättar Carolina Palmquist.

Rekordmånga klasser tävlar om skolresa
Pantresan genomförs för femte gången och i år har över 500 klasser anmält sig – fler än något år tidigare. I tävlingsmomentet utser en jury vinnarna, som får en skolresa värd upp till 20 000 kronor. Dessutom får ytterligare 99 klasser andra fina priser.

– Barnen är tävlingssugna och vill vinna förstapriset. Nu jobbar vi på vårt tävlingsbidrag, en novellsamling med sagor som skrivs och illustreras av barnen. Självklart hoppas vi på att vinna, men vi har inte hunnit bestämma vart vi ska åka om vi vinner, säger Carolina Palmquist.

Svenskar blir allt bättre på att panta
Aldrig tidigare har vi pantat så flitigt i Sverige som nu. Under 2010 pantade vi i snitt 146 burkar och flaskor per person, vilket innebär att nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men på Returpack nöjer man sig inte.

– Vi har som vision att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Men om vi ska nå dit, gäller det att få barnen att göra ”rätt” från början och förstå varför det är viktigt att panta. Pantresans tävlingsmoment blir en morot som gör inlärningen rolig och spännande, säger Katarina Lundell.

Pantresan är en av flera aktiviteter som Returpack genomför i syftet att öka återvinningen. Under det senaste året har man bland annat inlett samarbeten med idrottsföreningar, nöjesparker, skidanläggningar, sjöräddningssällskapet och kommuner för att minska nedskräpningen och öka återvinningen.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Carolina Palmquist, lärare på Karl Johansskolan
Tel: 031 365 95 20