Klass 3A i Månsaboskolan vinner nationell miljötävling

Eleverna i klass 3A på Månsaboskolan i Svalöv har, i hård konkurrens med elever från hela landet, vunnit förstapris i Returpacks skoltävling Pantresan. Pantresan är en utbildningsresa i återvinning och hållbar utveckling där omkring 40 000 elever har deltagit de senaste sex åren.

”Med ett genomarbetat bidrag har vinnarna lyckats visa upp hur en kreativ pantresa kan se ut. En traditionell sagoberättelse som sammanflätas med utbildande lek.” Så löd juryns motivering till vinnarbidraget. Johan Samuelsson är lärare i klass 3A på Månsaboskolan och har deltagit i Pantresan varje år sedan start. Nu ser han och eleverna fram emot priset som är en skolresa för hela klassen.

– Mina elever har gjort ett fantastiskt jobb med stort engagemang. Pantresan är rolig samtidigt som den skapar en medvetenhet hos barnen kring hur de själva kan påverka miljön. Vart vi ska åka på skolresa har vi inte bestämt än, säger Johan.

– Det var många inspirerande tävlingsbidrag i år och det är alltid lika roligt att få ta del av elevernas kreativitet. Det ger oss också många bra idéer till hur vi kan utveckla Pantresan och hur vi kan få ännu fler att panta ännu mer, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Bland de bästa i världen
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Men Returpacks vision är att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Pantresan är en av många aktiviteter som ingår i Returpacks kontinuerliga arbete för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor.

– Intresset för miljö- och återvinningsfrågor är stort bland lärare och elever. Det är vi naturligtvis glada över eftersom det skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle. Barn är dessutom väldigt bra på att påverka sin omgivning när det handlar om beteenden som pantning, säger Katarina.

Burkar får evigt liv
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent i energi, jämfört med nytillverkning.

– Man skulle kunna säga att vi på Returpack, tillsammans med alla pantare ger burkar evigt liv, säger Katarina Lundell.

Förstapriset är en klassresa, värd upp till 20 000 kronor. Utöver vinnarklassen belönas de 99 bästa bidragen med fina priser.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Johan Samuelsson, lärare klass 3A, Månsaboskolan
johan.samuelsson@edu.svalov.se

Mer information, bilder och vinnarbidraget finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack