Krafttag för ökad återvinning i Ängelholm – Pantbehållare sätts upp

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Men när vi befinner oss utomhus, på exempelvis picknicken, är vi inte lika flitiga. För att underlätta för dem som konsumerar sin dryck utomhus samarbetar Returpack med kommuner runt om i landet. Nu har ett samarbete inletts med Ängelholms kommun som just nu monterar upp pantbehållare på utvalda platser.

I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor i Sverige. Trots det så är det varje år drygt 200 miljoner burkar och flaskor som aldrig pantas. Undersökningar visar att det framför allt är vid konsumtion utomhus som vi kan bli bättre på att panta.

– De allra flesta vill panta sina burkar och PET-flaskor. Men det är inte alltid så lätt att bli av med dem om man är utomhus. I de konsumentundersökningar som vi genomför framgår det att många av de burkar och flaskor som inte återvinns är just de som konsumeras utomhus. Samarbetet med kommuner kring pantbehållare är ett sätt att öka tillgängligheten, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Ge och ta
Totalt har cirka 4000 pantbehållare satts upp de senaste åren runt om i landet. Tillsammans med kommunerna har man valt ut platser där många människor samlas som till exempel i stadsparker.

– Det gör att du som konsumerar dricka utomhus på ett enkelt sätt kan göra dig av med din tomma burk eller PET-flaska utan att slänga den i en papperskorg. Sedan kan den som vill tjäna en slant samla in burkarna och flaskorna och panta dem. Det handlar om att ge och ta och samtidigt göra en insats för miljön, säger Katarina Lundell.

Ängelholm – en av flera kommuner
Ängelholm är en av omkring 50 kommuner som testar pantbehållaren.

– Det här är ett jättebra initiativ som vi hoppas att kommuninvånarna uppskattar. Samtidigt som vi bidrar till ökad återvinning får vi en renare kommun, säger Lennart Jensen, källsorteringsinformatör på Ängelholms kommun.

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/