Lärarna ger höga betyg till Returpacks skoltävling för miljön

För tredje året i rad arrangerar Returpack Pantresan, skoltävlingen med syfte att öka miljömedvetandet hos barn och ungdomar. Förra året medverkade över 8000 elever och en attitydundersökning, som Returpack låtit göra, visar att hela 95 procent av lärarna upplevde genomförandet av tävlingen som mycket positivt. Det medföljande undervisningsmaterialet, om hur återvinningssystemet för burkar och plastflaskor fungerar i Sverige, fick också höga betyg. Flera skolor har till och med låtit materialet cirkulera bland klasser utanför tävlingen.

– Vi är glada att Pantresan fallit så väl ut bland lärare och elever. Tävlingen är en viktig kanal för att nå ut med vårt miljöbudskap till barn och ungdomar. Engagerade barn påverkar föräldrar och andra vuxna i sin omgivning. Förhoppningsvis kan tävlingen bidra till att vi ytterligare ökar återvinningsgraden av plastflaskor och aluminiumburkar i Sverige, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Hög andel återkommande lärare i tävlingen Årets Pantresa startade den 14 januari och Returpack har redan hunnit fått in flera anmälningar. Sedan tidigare år vet man att intresset bland lärare som tidigare deltagit är extra stort. En av dem som anmält sin nya klass är Solveig Junsten, Viggetorpsskolan i Finspång. Hennes sjätteklass tog hem ett av de två förstapriserna i förra årets tävling.

– Jag skulle säga att den allra största behållningen av Pantresan var engagemanget, skaparglädjen och sammanhållningen i klassen. Det är också därför jag valt att anmäla min nya klass i år. Vinsten förra året blev en bonus för oss. Därmed inte sagt att vi inte både blev stolta och glada när vi vann! säger Solveig Junsten.

Undervisningsmaterial och studiebesök Pantresan är uppdelad i två steg. Första steget handlar om att rusta eleverna med den kunskap om kretsloppet som behövs för att gå vidare till steg två som är själva uppgiften – att utforma tävlingsbidraget. Till sin hjälp får lärarna undervisningsmaterial och förslag på lektionsupplägg från Returpack. I upplägget ingår även att klassen ska göra ett studiebesök vid en pantautomat.

- Undervisningsmaterialet består av en broschyr och två olika filmer som bland annat beskriver hur det svenska pantsystemet fungerar, berättar Solveig. Med materialet följer också ett förslag på upplägg. Själv valde jag att väva in undervisningen om återvinning i ett större miljöperspektiv, fortsätter hon.

Delvis nytt prisbord Årets Pantresa startade den 14 januari och pågår fram till den 18 april. I maj tillkännages vinnarna och nytt för i år är att Returpack även delar ut tio andrapriser i form av aktivitetscheckar. Vinnarna får, liksom tidigare år, en resa och inträde till Kolmården för hela klassen. De får också vara hedersgäster på Returpacks fabrik i Norrköping. De 100 bästa bidragen kan se fram emot priser och samtliga deltagare får ett klassdiplom.

Korta fakta om tävlingen: ? Tävlingen vänder sig till alla låg- och mellanstadieklasser runtom i Sverige ? Anmälan görs på www.pantamera.nu. Här kan man även se tidigare års tävlingsbidrag.
? Tävlingen startade den 14 januari och pågår till och med den 18 april, då alla bidrag ska vara Returpack tillhanda ? Varje klass tävlar med ett gemensamt bidrag på temat "Varför ska man panta burkar och plastflaskor?" ? 1:a pris - Resa, boende och inträde till Kolmårdens djurpark samt ett besök som hedersgäster på Returpacks fabrik i Norrköping. Två vinnare utses – en lågstadieklass och en mellanstadieklass. 2:a pris – Aktivitetscheck till klassen. 10 vinnare utses – fem lågstadieklasser och fem mellanstadieklasser 3:e pris - Pennskrin, gympapåse, kortlek eller myntbörs till hela klassen. Val av pris gör man vid anmälan till tävlingen. 100 vinnare utses. Klassdiplom till alla medverkande klasser Glasscheckar lottas ut bland medverkande klasser Pris till lärarna – Två pantbagar/vinnande klass ? Vinnarklasserna meddelas i maj ? Alla lärare får ett kostnadsfritt undervisningsmaterial bestående av DVD-filmer, broschyrer samt en lärarhandledning med förslag på lektionsupplägg.

För mer information kontakta: Katarina Lundell, marknadschef Returpack Tel: 011-19 19 82 katarina.lundell@returpack.se www.pantamera.nu

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs av förpackningsindustrin, bryggerierna och handeln. www.returpack.se www.pantamera.nu