Miljö och hållbarhet – allt viktigare i skolan

Miljö- och hållbarhetsfrågor får en allt viktigare roll i dagens undervisning, även för de yngre eleverna. Johan Samuelsson, lågstadielärare på Månsaboskolan i Svalöv, berättar att han ser positivt på utvecklingen och märker hur barnens intresse för miljö ökar. För att göra miljöundervisningen roligare deltar han med sina elever i Pantameras Pantresan.

– Den nya läroplanen har satt ett tydligare fokus på miljö. På vår skola har vi börjat jobba under grön flagg och försöker ha med oss miljöaspekten varje dag. Bland annat är vi ute i naturen och plockar upp skräp och diskuterar hur man sorterar och återvinner olika sorters material, berättar Johan.

Johan tycker att barnens intresse för miljöfrågor märks tidigare idag än för några år sedan.

– Idag har många barn egna åsikter kring miljö. Jag tror att det kan bero på att miljöfrågor kommer upp redan i förskolan numera. Det har också blivit fler miljöinslag i barnprogram på TV och radio, därifrån får barnen med sig mycket, säger han.

Pantresan skapar engagemang

Pantamera har som en av sina viktigaste uppgifter att informera om återvinning och dess positiva effekter. Sedan 2006 anordnar man årligen Pantresan – en lekfull resa i återvinning och hållbar utveckling. Klasserna som deltar kan vara med i en tävling, där förstapriset är en skolresa. Johan har i flera år deltagit med sina klasser och i fjol vann hans klass förstapris.

– Pantresan har fått fungera som ett bonuskomplement till vår vanliga undervisning. På grund av tävlingsinslaget bli eleverna mer engagerade och tycker att det är roligare. Samtidigt blir de medvetna om återvinningens positiva effekter, att burkar och PET-flaskor ska pantas, och framför allt inte hamna i naturen, säger Johan.

– Pantresan har blivit en succé. Hittills har omkring 40 000 elever varit med och tävlat, berättar Katarina Lundell, kommunikationschef på Pantamera/Returpack.

Anmälan för Pantresan 2013 öppnar 29 oktober

De lärare som anmäler sin klass får ett undervisningsmaterial med bland annat förslag till lektionsupplägg med fråge- och uppgiftskort, som utgår från den nya läroplanen. I årets tävling ska klassen svara på frågan ”Varför är det pantat att inte panta?” genom att skapa något som går att visa med bild, ljud eller video.

Anmälan till Pantresan kan göras på www.pantamera.nu/pantresan. Där går det dessutom att läsa mer om tävlingen och hämta inspiration från förra årets vinnare.

Katarina Lundell, Kommunikationschef för Pantamera

Fakta om Pantresan

>      Pantresan vänder sig till alla förskole- och lågstadieklasser i Sverige.

>      Anmälan görs på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

>      Anmälan öppnar den 29 oktober 2012.

>      Tävlingen pågår fram till 14 februari 2013, då alla bidrag ska vara inskickade.

>      Tävlingsbidragen laddas upp på hemsidan enligt tydliga instruktioner.

>      Varje klass tävlar med ett gemensamt bidrag som ska svara på frågan ”Varför är det pantat att inte panta?”. Det mest kreativa förslaget vinner.

>      1:a pris: En klassresa värd upp till 20 000 kronor.

>      10 klasser vinner en aktivitetscheck på 2 000 kronor.

>      100 klasser vinner gympapåsar eller plånböcker.

>      Vinnarklasserna meddelas i vecka 12, 2013.

>      Alla lärare får ett kostnadsfritt undervisningsmaterial med förslag till pedagogisk planering samt nyttigt och roligt inspirationsmaterial till lektionerna.

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/