• Returpack/

Miljonbelopp till välgörenhet genom pantning i fjällen - tack alla sportlovsfirare som pantar

Svenska fjällresenärer har skänkt inte mindre än 7,5 miljoner kronor till bland annat sjukvård och fjällräddning under de drygt tio år som Pantamera och skidanläggningar som SkiStar har samlat in gästernas pant på skidorterna. Nu väntar sportlov, och ännu fler uppmanas att panta och göra skillnad.

Rekordmånga svenskar förbereder sig nu för att fira sportlov i de svenska fjällen. Förutom skidåkning lockar fjälluft och ren natur. Sportlovsveckorna, tillsammans med påsken, är de perioder då flest åker till fjällen. Totalt åkte runt 2 miljoner svenskar utför säsongen 2020/2021, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation. Nu hoppas Pantamera att ännu fler ska välja att panta på skidresan.

– Att panta gör stor skillnad både för miljön och i de projekt som pantpengarna går till. Om alla sportlovsfirare pantar sina flaskor och burkar finns potential att, bara under sportlovsveckorna, få in över en halv miljon till välgörenhet. Så vi vill tacka alla som pantar, och samtidigt påminna om hur viktigt det är att fortsätta med det även på semestern, säger Carita Classon, produktchef vid Pantamera/Returpack.

Mångårigt samarbete med SkiStar

Pantamera/Returpack har under flera år samarbetat med svenska skidanläggningar, däribland SkiStar, som äger och driver skidanläggningar bland annat i Sälen, Åre och Vemdalen. Tillsammans vill man göra det enkelt för besökare att panta och ta miljöansvar även när man är på semester och har därför sett till att det finns insamlingsmöjligheter för pant. Panthanteringen på fjällanläggningarna går dessutom till olika välgörenhets- och hållbarhetssatsningar, alltifrån stöttning av fjällräddningsstationer till lokala idrottsanläggningar. Säsongen 2019/2020 räckte pantpengarna från SkiStars gäster till hela 6 000 återanvändbara skyddsvisir och nära 20 000 skyddsförkläden till sjukvården i region Dalarna och Jämtland/Härjedalen.

– Samarbetet med Pantamera ligger bra i linje med vår hållbarhetsstrategi, som både värnar rörelseglädje och en framtidssäkrad fjällnatur. Vi vill att det ska vara enkelt för våra gäster att göra en insats för miljön och panta sina förpackningar. Dessutom ser vi till att pantpengarna går till viktiga välgörenhets- eller hållbarhetsinitiativ. Förra vintersäsongen skänkte vi till exempel de insamlade pantpengarna till WWF:s arbete för att rädda fjällmiljön, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Pantamera på after ski för unga

I år deltar Pantamera på Åre Wintercamp – en slags after ski eller fritidsgård där ungdomar kan hänga efter att backarna har stängt. Under veckorna 7-10 kommer man bland annat kunna spela Panta World, där man räddar planeten genom att panta, och vinna fina priser från Pantamera.

– Åre Wintercamp är en bra plats för ungdomar att träffas och ha kul på, och ett bra forum för oss att medverka i. Med hjälp av Panta World kan vi utbilda om pantning och vad det bidrar till, samtidigt som det är ett kul tävlingsmoment, avslutar Carita Classon.

Carita Classon, produktchef Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se
0708-71 75 80

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 2 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/