Nu är pantsystemet öppet för de nya pantbeloppen
Nu är pantsystemet redo att ta emot de burkar och flaskor som gått över till de nya pantbeloppen: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Från och med den 1 september kan förpackningar med de nya pantbeloppen börja synas på butikernas hyllor. Under en övergångsperiod kommer det parallellt även att finnas produkter med de lägre pantbeloppen.
- Panten beskrivs ofta som smörjmedlet i pantsystemet, den lilla extra drivkraften som gör att det fungerar så effektivt. Nu höjs pantpengen på alla förpackningar, vilket gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt val, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef vid Returpack/Pantamera.
Process som tar tid
Redan under våren öppnade Returpack upp för om- och nyregistrering av artiklar med de nya pantbeloppen. Från och med den 1 september 2025 får produkterna säljas och går att panta i pantautomaterna.
- Vi har närmare 11 000 aktiva produkter i pantsystemet som ska ställas om till de nya pantbeloppen. Omkring ett hundratal har redan uppdaterats och fler är på väg. Det är alltid beloppet på pantmärket som gäller när du pantar, säger Katarina Lundell.
Att höja pantbeloppen är en omfattande process för alla aktörer i pantsystemet. Nu är samtliga pantautomater uppdaterade, liksom handelns system. Vidare är det upp till alla producenter att löpande uppdatera sina förpackningar, som också måste testas och godkännas av Returpack - för att säkerställa att de kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar, igen.
Viktiga datum framöver
Den 31 december 2026 är sista dagen för utförsäljning av produkter med den lägre panten från producenter och importörer till återförsäljare. Efter det datumet ska samtliga produkter vara anslutna med de nya pantbeloppen. Pantaren har därefter ytterligare tid på sig att kunna panta produkter med de gamla pantbeloppen.
För mer information, kontakta:
Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef Returpack/Pantamera
Tel: 0705-64 53 75
Mejl: katarina.lundell@returpack.se
Om Returpack/Pantamera
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu