Över 13,7 miljoner till svenskt föreningsliv

Pantameras miljötävling Föreningskampen är nu avgjord. Sammanlagt har mer än 15 miljoner burkar och flaskor samlats in, vilket ger över 13,7 miljoner till Sveriges idrottsföreningar. Och i år delas vinstpengar ut till fler föreningar än någonsin tidigare.

Över 2 400 föreningar deltog i 2023 års upplaga av Föreningskampen. I år får ännu fler föreningar del av vinstpengarna, som delas ut till Sverigevinnaren och även till tre vinnarföreningar i varje län.

Sotenäs Fältrittklubb i Västra Götaland är årets Sverigevinnare, som samlade in makalösa 225 000 burkar och PET-flaskor! Förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 7 700 kronor. Eftersom prispotten baseras på antalet insamlade förpackningar under året, har föreningarna möjlighet att också påverka prispottens storlek.

– Det är fantastiskt att så många idrottsföreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Det känns riktigt bra att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Utveckling av Föreningskampen ger fler vinnare

Camilla Kristiansson och Anne Sävström från Sotenäs Fältrittklubb berättar att pantsamlandet lett till att de investerat ännu mer i pantinsamling.

– Tack vare pantpengarna har vi kunnat investera i en släpkärra till bil för att kunna maximera pantinsamlingen i vår kommun. Släpkärran har vi också ”pimpat” med lite Pantamera-feeling och föreningens logga. Och så har vi organiserat ett bra körschema i vår arbetsgrupp för insamlingen av pant.

Tävlingen har nu genomförts för elfte året i rad och innebär att föreningarna, förutom pantpengarna, också får viss ersättning för importburk. Det här är Returpacks sätt att stötta svenska idrottsföreningar. Under 2023 har tävlingen utvecklats för att göra det möjligt för fler föreningar att vara med och vinna. De tre föreningar som samlat in mest pant i varje län är också med och delar på prispotten.

Hela den svenska topplistan och mer information finns här:

Sotens Fltrittklubb vinnare av Freningskampen 2023

Carita Classon, produktchef Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se

Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig Pantamera/Returpack

sara.riismark@returpack.se

Om Returpack/Pantamera
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tog emot över 2,6 miljarder burkar och PET-flaskor 2022, vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu