Pantamera slår festivalrekord

Pantamera är ute på sin årliga festivalturné för att hjälpa arrangörerna att samla in alla burkar och petflaskor och uppmuntra besökarna att panta mera. I år deltar Pantameras festivalteam på ett 40-tal festivaler runt om i landet samtidigt som man samarbetar med ytterligare 40 arrangemang i form av stadsfestivaler och liknande. Än så länge leder Sweden Rock pantligan, där lyckades man samla in hela 764 000 burkar och petflaskor.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och petflaskor återvinns. Förra året pantade vi i snitt 163 burkar och petflaskor per person och sammanlagt återvann vi 1,7 miljarder förpackningar.

– Det är helt fantastiska siffror som motsvarar en energibesparing på 325 miljoner kilowattimmar. Men när vi konsumerar vår dricka utomhus, som vi ofta gör under sommaren, är vi inte lika bra på att panta som det vi konsumerar hemma. Därför gör vi på Pantamera extra insatser under sommaren, ett exempel är våra festivalsamarbeten, säger Rickard Andersson, produktchef på Pantamera/Returpack.

Byt pant mot pantisar
Utöver att hjälpa arrangörerna med att samla in pant inspirerar Pantameras festivalteam till pantning genom olika aktiviteter. Bland annat kan festivalbesökarna byta en påse pant mot ett par Pantamera-kalsonger och trosor eller så kan de ”jamma-mera” med instrument i Pantameras tält. Sammanlagt räknar Pantamera med att samla in 3,5 miljoner burkar och petflaskor på årets festivaler.

– Aktiviteterna är uppskattade och våra festivalarbetare knyter många kontakter med glada festivalbesökare. Festivalturnén är en av många aktiviteter vi genomför under sommaren. Just nu pågår också en pantletartävling där flera hundra barn och ungdomar letar pant och vinner priser. Vi har också ett antal sommarjobbande Pantamera-bud samlar in pant på turistorter, samtidigt som vi har aktiva samarbeten med exempelvis campingplatser och småbåtshamnar, säger Rickard.

Rickard Andersson, produktchef Pantamera/Returpack
Tel: 011 191953
Mob: 0705-652944
Mail: rickard.andersson@returpack.se