Pantamerabud bidrar till ökad semesterpantning

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Men när vi befinner oss utomhus, på exempelvis picknicken, är vi inte lika flitiga. För att underlätta för dem som konsumerar sin dryck utomhus har Returpack anlitat ett antal Pantamerabud under sommaren. Sommarjobbare som på cykel tar emot och samlar pant på flera semesterorter. Den insamlade panten går oavkortat till MinStoraDag, stiftelsen som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina drömmar.

I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor i Sverige. Trots det så är det varje år drygt 200 miljoner burkar och flaskor som aldrig pantas. Undersökningar visar att det framför allt är vid konsumtion utomhus som vi kan bli bättre på att panta.

– De allra flesta vill panta sina burkar och PET-flaskor. Men det är inte alltid så lätt att bli av med dem om man är utomhus. För att öka tillgängligheten under sommaren har vi därför anlitat ett antal Pantamerabud på några av våra populäraste semesterorter. Samtidigt som vi gör det lättare för konsumenterna kan vi erbjuda ungdomar ett kul och annorlunda sommarjobb vilket känns positivt, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Insamlad pant går till MinStoraDag
Returpack har anlitat tretton ungdomar som med cykel och kärra samlar upp och tar emot pant i Stockholm, Göteborg, Visby, Borgholm och Halmstad. All pant som Pantamerabuden samlar in går oavkortat till MinStoraDag, stiftelsen som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina drömmar.

– Pantamerabuden finns där många konsumerar sin dryck på sommaren - på gågator, badplatser, i parker, och vid olika evenemang. Ger man panten till ett bud istället för att slänga den i papperskorgen så bidrar man till en bättre miljö samtidigt som man gör en insats för sjuka barn, säger Katarina.

Lyckad aktivitet
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning.

– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Eftersom Pantamerabuden fortfarande jobbar har vi inte gjort någon slutlig uppföljning. Men under de första tre veckorna lyckades ungdomarna tillsammans samla in drygt 200 säckar fulla med pant. Så vi kan konstatera att aktiviteten bidragit till ökad semesterpantning, säger Katarina.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack
Mob: 070 564 53 75

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/