Pantletare, världens bästa ”sommarjobb” – över 200 miljoner att hämta

För femte året i rad genomförs Pantameras pantletartävling. Syftet är att uppmuntra barn och ungdomar att göra en insats för miljön och samtidigt tjäna extrapengar under sommarlovet. Att bli pantletare kan vara en riktigt lönsam affär – totalt finns över 200 miljoner opantade burkar och flaskor från förra året att hämta. Förra årets bästa pantletare lyckades panta för drygt 29 000 kronor. Förutom pengarna och ett gott miljösamvete finns många fina priser att vinna.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Enligt den senaste statistiken från Returpack pantade vi i snitt 154 burkar och PET-flaskor per person under förra året. Trots pantrekordet var det fortfarande drygt 200 miljoner burkar och flaskor som inte pantades. Förra året valde över 400 barn att bli pantletare, i år hoppas Returpack på ännu fler.

– Barn och ungdomar är ofta väldigt medvetna om miljöfrågor och vill gärna vara med och ta sitt miljöansvar. Att vara pantletare är ett enkelt sätt att tjäna lite extra pengar och samtidigt ha chansen att vinna fina priser. Nu så här direkt efter midsommar kan man få en riktigt bra start som pantletare, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

5 burkar = 3 timmar vid datorn
Den som vill bli pantletare går in på www.pantamera.nu och anmäler sig. När den första panten är registrerad skickas ett paket hem som innehåller en pantbag och en t-shirt. Tävlingen som är kopplad till kampanjen innebär att de tre som pantat mest vid kampanjens slut vinner en pantamera-cykel. På hemsidan kan man löpande föra in hur mycket man har pantat för och på så sätt hela tiden se hur man ligger till i tävlingen. Tävlingen startar den 25 juni och pågår fram till den 26 augusti.

– Utöver första priset delar vi ut flera andra priser till dem som har gjort en stor insats. Det är många vinnare i den här tävlingen, men den största vinnaren är miljön. Genom att återvinna en burk istället för att tillverka en från nytt aluminium sparar man hela 95 procent energi. När man pantar fem burkar sparar man lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar, säger Katarina Lundell.

Många aktiviteter för ökad återvinning
Returpack jobbar ständigt med olika aktiviteter för att nå och helst överträffa målet på en 90-procentig återvinning. Bland annat har man samarbeten med föreningar, skolor, kommuner, turistanläggningar och festivaler för att öka tillgängligheten. Undersökningar visar att det man konsumerar utomhus inte pantas i lika hög grad som det man konsumerar i hemmet.

– Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Därför gör vi extra satsningar för att öka återvinningen av dessa burkar och PET-flaskor, bland annat genom pantletaraktiviteten men också genom att öka tillgängligheten utomhus, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/