Pantpengar från Liseberg blir julklapp till BRIS

I somras inledde Returpack och Liseberg ett samarbete genom att placera ut fem pantautomater i nöjesparken och på campingen. Syftet var att minska nedskräpningen, öka återvinningen av burk och PET-flaskor och samtidigt göra en insats för barnens rätt i samhället. Under fredagens julmarknad på Liseberg överlämnades Lisebergsbesökarnas pantpengar till BRIS.

– I samband med julhelgen finns det barn som far extra illa, då märker vi också att trycket ökar på vår stödtelefon (116 111), vår chatt och vår mail. Till BRIS kan man vända sig alla dagar under hela året, men tyvärr har vi inte resurser nog att finnas tillgängliga dygnet runt. Pantpengarna från Liseberg kommer väl till pass i vårt arbete med att höja tillgängligheten i vår stödverksamhet, säger Fredrik Löfgren, regionchef på BRIS i Göteborg.

Alla är vinnare

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, trots det finns det många burkar och flaskor som inte återvinns. Returpack, som ansvarar för pantsystemet, jobbar ständigt för att hitta nya sätt att öka återvinningen av just burkar och PET-flaskor.

– I den här typen av samarbeten blir alla vinnare; vi ökar återvinningen av burkar och flaskor, vilket innebär stora miljöbesparingar, nöjesparken blir renare samtidigt som pantpengarna går till någonting som gör skillnad, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Morot inför nästa år

Liseberg jobbar med miljön i fokus och blev under förra året miljöcertifierade, en viktig del i miljöarbetet är källsortering och återvinning.

– Pantautomaterna har gjort det enklare för alla som håller rent i parken. Dessutom känns det bra att pantpengarna kommer till nytta samtidigt som vi gör en insats för miljön. I år pantade vi för sammanlagt 7 500 kronor, nu har vi som mål att det ska bli ännu mer pengar till BRIS nästa år, säger Andreas Bernmar, områdeschef Parkservice på Liseberg.

Bildtext:

Under fredagens julmarknad på Liseberg överlämnades en check till BRIS på 7 500 kronor. Pengar som Lisebergs gäster har samlat in under sommaren genom att panta sina tomma burkar och flaskor i pantautomaterna och därmed skänka panten. Till vänster Fredrik Löfgren, regionchef på BRIS i Göteborg, till höger Anders Bernmar, områdeschef Parkservice på Liseberg.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/