Pantsamarbetet har gett 6 miljoner kronor till Bris

För tio år sedan lanserades Brispanten, och under åren har 6 miljoner kronor samlats in på stationerna av Circle K:s kunder. Det motsvarar en hel extra kuratorstjänst - varje år.

Fr tio r sedan lanserades Brispanten och under ren har 6 miljoner kronor samlats in p stationerna av Circle Ks kunder

Under 2023 samlades pantförpackningar in för hela 625 000 kronor till förmån för Bris, på Circle K:s stationer runt om i landet. Under de tio år som gått sedan Pantamera och Circle K inledde samarbetet med att skänka pantpengar till Bris har 6 miljoner kronor kommit in till organisationens viktiga arbete.

– Samtalen till Bris har ökat otroligt mycket de senaste åren, en anledning till det är att vi har kunnat utveckla vår stödverksamhet. Vi har kunnat anställa fler kuratorer, ha öppet dygnet runt och öppna fler kontaktvägar till Bris. Förra året hade vi över 51 000 stödjande samtal med barn. Det hade vi inte kunnat ha utan stöd från samarbetspartners som Circle K och initiativ som Brispanten, säger Magnus Jägerskog, Generalsekreterare på Bris.

Att lämna in och skänka sina pantförpackningar i samband med att man tankar bilen eller äter en bit mat längs väg kan tyckas vara en obetydlig handling, men effekten av många små handlingar kan göra stora avtryck.

– Vi är glada över att kunna vara med och bidra till Bris på det här sättet. Eftersom vi finns i hela Sverige gör vi det enkelt och tillgängligt för våra kunder att vara med och göra gott i flera bemärkelser, både för miljön och för det arbete som Bris gör, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Samtal som kan rädda liv

Pantamera/Returpack tog initiativet till samarbetet med Circle K för att stödja Bris 2014. Och stödet till organisationen behövs. Bris har sett en ökning av antalet samtal under 2023, då fler barn än någonsin tidigare sökte stöd. Att våga dela sin livssituation är ett stort och modigt steg för ett barn att ta. När barn vågar berätta finns det hopp om förändring.

Pant som skapar möjligheter

Pantningen i Sverige har ökat stadigt, både sett till antal förpackningar och till pantgraden, alltså hur många förpackningar som pantas. Detta skapar också möjligheter likt det här samarbetet, som underlättar för kunderna att göra skillnad på flera sätt. Pantamera, Circle K och Bris ser därför positivt på ett fortsatt samarbete framåt.

– Att panta sina förpackningar ger nytta. Både för miljön och när pantpengen skänks till en möjliggörare så som Bris.  Vi vill tacka alla som pantar, inte minst er som pantar när ni är ute på vägarna. Det gör skillnad och skapar trygghet till någon som verkligen behöver det, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack/Pantamera.

För mer information, kontakta:
Annelie Sundberg, Kundansvarig
Mejl: annelie.sundberg@returpack.se

Lil Berger, Marknadsförare
Mejl: lil.berger@returpack.se

Sara Riismark, kommunikationsansvarig
Mejl: sara.riismark@returpack.se

Om Returpack/Pantamera
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu