Populära Pantresan avgjord – ”Eleverna vill få de vuxna att lyssna”

Pantresan är Pantameras skoltävling som i år har engagerat rekordmånga klasser i hela landet. Årets vinnare är årskurs 3 på Carlshöjdsskolan i Umeå som har gjort en egen låt och musikvideo. ”Barn vill att miljön ska må bra, och det här är elevernas sätt att sprida något viktigt och få vuxna att lyssna”, säger klassens mentor Johannes Ring.

Årets upplaga av skoltävlingen Pantresan har varit en interaktiv talkshow med programledaren Beppe Singer. Materialet är anpassat för LGR22 årskurs F-6 och eleverna får lära sig om energi, material, återvinning, natur och hållbarhet. I år har 1 500 skolklasser tagit del av materialet, vilket är en klar ökning från förra årets 1 200 klasser.

- Vi är oerhört stolta över att det är så många lärare och elever som är med på Pantresan, att kurvan pekar uppåt. Det är tydligt att det här digitala och interaktiva formatet verkligen passar bra i klassrummen, säger Anton Gustafsson, projektledare för Pantresan på Pantamera.

”Dusch i hållbarhet”

Pantresan lanserades 2006 och har sedan dess nått 164 000 elever i många av Sveriges grundskolor. Allt fler lärare upptäcker materialet, som är anpassat efter läroplanen och ”ger eleverna en bra dusch i hållbarhet”, som Johannes Ring uttrycker det.

- Pantresan består ju av färdigplanerade lektioner och täcker in stora delar av läroplanen när det gäller hållbarhetsfrågor. Så som lärare är det ju en jättebra grund att utgå ifrån, och samtidigt blir det väldigt roligt om man låter barnens nyfikenhet få styra, säger Johannes Ring som har varit med och tävlat i Pantresan flera gånger förut – och faktiskt vunnit en gång tidigare, för sex år sedan med sina dåvarande elever.

Goda vanor grundläggs tidigt

I år går första pris till klass 3 på Carlshöjdsskolan i Umeå, andra pris till Emausskolan i Västerås och tredje pris till Karlskrona Grundsärskola LKC. Ytterligare tolv klasser delar på fjärdeplatsen, med tävlande skolor från Skåne till Norrbotten.

Goda vanor grundläggs tidigt. Svenskarna är bland de bästa i världen på att panta, förra året pantades hela 2,4 miljarder flaskor och burkar, för att kunna återvinnas och bli till nya flaskor och burkar. Den sparade koldioxiden motsvarar hur mycket en mindre svensk stad släpper ut på ett helt år.

Här kan du läsa mer om Pantresan:

För mer information, kontakta:

Anton Gustafsson, projektledare Pantresan på Pantamera

4-15 Svensbyn Svensby skola 1 A Norrbotten
4-15 Kareby Kareby skola 5A Västra Götaland

Om Returpack/Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu