PRESSINBJUDAN: Attityder och socioekonomi – viktiga faktorer i den cirkulära ekonomin

Att panta flaskor och burkar är förknippat med känslor och sociala värden, inte minst hos ungdomar. Det står klart i en ny forskningsstudie från Örebro universitet, som tydligt visar att värden kopplat till pantning till stor del hänger ihop med socioekonomisk bakgrund.

I vissa grupper ses pantning som något pinsamt, något som för tankarna till fattigdom och tiggeri. I andra grupper är pantning något man gör för planeten, hur mycket pengar man får tillbaka spelar inte så stor roll.

För att skapa en cirkulär ekonomi krävs en stark uppslutning från dagens och morgondagens konsumenter. På Almedalen-seminariet presenterar forskarna Anna Kremel och Sabina Du Rietz sin studie som är finansierad av medel från Formas.

Medverkande för att diskutera frågan är Katarina Lundell, marknadschef på Returpack/Pantamera och Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood och ordförande för regeringens delegation för cirkulär ekonomi.

Media hälsas välkommen att delta vid det digitala seminariet

Tid: 6 juli kl. 09.00 – 09.50

Arrangör: Returpack AB och Örebro Universitet

Länk: https://almedalsveckanplay.info/61253