Rekordmånga elever deltog i Pantameras årliga miljötävling

Nu är Pantameras årliga skoltävling ”Pantresan” avgjord där 730 klasser runt om i landet har deltagit under våren. Sedan Pantresan startade för 16 år sedan har den engagerat långt över 100 000 elever. 2021-års upplaga är i form av en interaktiv talkshow där Beppe Singer, bland annat känd från Hjärnkontoret, är programledare.

Pantresan är ett utbildningspaket och en skoltävling för årskurs F-6 som utgår från läroplanen. Sedan start har den engagerat långt över 100 000 elever och aldrig tidigare har så många skolklasser deltagit som den här våren. Syftet är att i tidig ålder skapa ett engagemang för hållbarhetsfrågor och vikten av att återvinna.

Första priset i år gick till årskurs 3 på Röbäcks skola i Umeå som, förutom äran, fick ett tillskott till klasskassan på 10 000 kronor.

Pantresan har ett väldigt bra och inspirerande upplägg vilket gör det roligt att arbeta med hållbarhet samtidigt som eleverna verkligen får använda sin kreativitet.  Eleverna var väldigt engagerade och jag tror aldrig det har varit så hög ljudvolym i klassrummet som jublet som utbröt när jag berättade att vi hade vunnit! Vi har samlat en hel del flaskor och burkar för att använda som dekor i filmen så utöver prispengarna får vi en extra bonus när hela klassen nu går iväg och pantar tillsammans, säger Sofie Lundin, klasslärare på Röbäcks skola.

– Pantresan är ett av våra viktigaste projekt och det är mycket uppskattat både bland elever och lärare. Att man redan i unga år lär sig att göra rätt är viktigt för att öka återvinningen då de beteenden man lär sig från början brukar sitta kvar. Och vi pantar mer och mer för varje år, förra året pantades över 2,2 miljarder burkar och flaskor i Sverige, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Från analogt till digitalt

När Pantresan lanserades år 2006 var såväl undervisningsmaterialet som tävlingbidragen analoga. Konceptet har med tiden utvecklats och 2021-års upplaga arrangeras i form av en interaktiv talkshow där Beppe Singer, bland annat känd från Hjärnkontoret, är programledare.

– Årets Pantresa har varit otroligt uppskattad. Beppe, som i botten är lärare i kemi, fysik och matematik, förklarar tillsammans med ett antal experter komplexa saker på ett enkelt och roligt sätt, säger Katarina Lundell.

Läs mer om pantresan: https://pantresan.nu/

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera
Mejl: katarina.lundell@returpack.se

Sara Riismark, kommunikationsansvarig, Returpack/Pantamera