Stor miljösatsning i Ramundberget – pantpengar till utrotningshotad fjällräv

Cirka 2,3 miljoner svenskar turistar i fjällen varje år. I år gör Returpack en storsatsning för att få fjällturisterna att panta mera. Genom att erbjuda skidanläggningarna ett återvinningskoncept, med designade pantkärl, informationsmaterial och hämtning av panten, vill man öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Ramundberget som var med i pilotprojektet redan förra året, har nu ett 10-tal uppsamlingskärl som väntar på att bli fyllda av sportlovsfirare. Pantpengarna går, även i år, till den utrotningshotade fjällräven.

Redan förra året inleddes samarbetet med ett antal skidanläggningar i mindre skala. Nu har konceptet vidareutvecklats och sammanlagt har åtta anläggningar valt att delta i projektet. Målsättningen är att utöka samarbetet med ytterligare anläggningar under kommande år.

– Undersökningar visar att den dryck på burk och flaska som konsumeras utomhus och på semestern inte återvinns i samma utsträckning som när man befinner sig i hemmet. Vi vet att också att många fjällstugor ligger långt ifrån en pantautomat. Genom att samarbeta med skid- och stuganläggningar vill vi underlätta för alla att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Stora miljövinster
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor och miljövinsterna är stora. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning.

– Det ska vara lika enkelt att ta ansvar för miljön när man är på semester som när man är hemma. När man befinner sig i en sådan vacker miljö som man gör här i fjällvärlden, tror jag att man blir extra angelägen om att värna om den säger Kalle Ljungberg, skidområdesansvarig vid Ramundberget.

I Ramundberget har man valt att skänka pantpengarna till den utrotningshotade fjällräven.

– Vår maskot här på anläggningen är fjällräven Mickelina som alla barnen i Ramundberget värnar mycket om. Förra året lyckades vi samla ihop en rejäl slant och jag hoppas på att det ska bli ännu mer i år, säger Kalle Ljungberg.

­Flera åtgärder
Att underlätta pantning i fjällen är en av många åtgärder som Returpack genomför för att öka återvinningen.

– Vi har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas och vi testar många olika lösningar för att öka återvinningsgraden. I grunden handlar det om att förändra attityder och beteenden så att vi alla tar vårt miljöansvar, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/