Världens största strandstädning - i Örebro på lördag!

De gemensamma krafterna för upprensning av våra hav, sjöar och vattendrag blir allt starkare. Samtidigt som regeringen anslår miljardbelopp för miljö, klimat och renare hav - samlas frivilliga idrottsungdomar för att städa stränder och vattendrag, här i Örebro. Det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige som tillsammans med Pantamera står bakom det återkommande initiativet Strandens Dag.

Strandens Dag är den svenska versionen av den världsomspännande satsningen ”International Coastal Cleanup, som arrangeras av Ocean Concervancy. Totalt deltar drygt en halv miljon ungdomar över hela världen och eventet har varit mycket lyckat, både i Sverige och utomlands. Det är sjätte året städningen sker i Sverige och engagemanget sträcker sig ända från Ystad till Kalix.

Dykstädning i Kvinnersta

Här i Örebro hjälps ungdomar från föreningen Örebro SDK åt att dykstäda Kvinnersta dagbrott.

– Det känns bra att Sverige och Örebro drar sitt strå till stacken. Varenda liten bortstädad flaska, fimp och kapsyl gör stor skillnad. Vi har en lång kuststräcka, både Östersjön, Nordsjön och inte minst våra insjöar behöver hjälp för att må bättre. Tack vare alla fantastiska ungdomar som vadar, badar, klättrar och kämpar på alla sätt för att få tag i skräpet – gör vi en stor insats för den marina miljön, säger Mats Wesslén, VD Städa Sverige.

Återvinning, idrott, ungdomar – #Städamera

Pantamera och Städa Sverige har ett mångårigt samarbete som förstärktes ytterligare under 2016 med satsningen #Städamera. Att hålla utemiljöer rena från skräp – och att kunna återvinna alla de PET-flaskor och burkar som samlas in runt om på stränderna, gör samarbetet perfekt för båda parter.

– Det känns både roligt och rätt att vi jobbar ihop. Vårt samarbete, som satsar på ungdomar, idrott och miljö passar bra in i våra mål för att öka återvinningen, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera.

Media varmt välkomna

Media hälsas varmt välkomna att närvara vid städningen i Örebro lördagen den 9 september. För exakt tid och plats kontakta Mattias Göthberg, Örebro SDK: 073-8362543.

För mer information om satsningen #Städamera kontakta:

Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera
Tel: 0705-645 375

Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige
Tel: 070-683 0873

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot närmare 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/