Ditt kulturarv rasar – än sen?

Panelsamtal i Almedalen onsdagen den 2 juli kl.9-10 i Bildstenshallen i Gotlands Fornsal.

Visby Ringmur, Stegeborg slottsruin, Stockholms slott – ständigt påminns vi om att våra historiska byggnader och miljöer behöver tas om hand och uppmärksammas för att inte rasa och försvinna. ”Det är en nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla.” Det fastslås i Kulturmiljölagen.

Men varför är det så viktigt och hur ska det gå till? Vad har det med just dig att göra? Hur påverkar det dig eller dina barn? Kanske gör det inget att de gamla husen och monumenten förfaller eller utplånas? Nya platser som speglar vår tid skapas ju hela tiden. Platser som möter dagens praktiska behov. Så vad ska vi med det gamla till?

Medverkande: Lars Amréus, riksantikvarie, Cortina Lange chef Kulturhistoriska avdelningen på Skansen, Vicki Wenander, ordförande Svenska Byggnadsvårdsföreningen, bebyggelseantikvarie och byggnadsingenjör och Owe Ronström, professor i etnologi, Uppsala universitet Campus Gotland.

Moderator: Eva Sjöstrand, författare och kulturjournalist Sveriges Radio.

Arrangör: Riksantikvarieämbetet.

Plats: Bildstenshallen i Gotlands Fornsal, Strandgatan 14 i Visby.

Har du frågor, kontakta Lena Calderon, pressansvarig, 08-5191 8007, lena.calderon@raa.se

Riksantikvarieämbetet i Almedalen, se alla seminarier.

Välkommen!

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.