En festlig helg i ridderskapets tecken 15-16 juni

Det händer mycket på Glimmingehus under sommarmånaderna – så även detta år. Näst på tur står De 10 000 Riddarnas dagar; två dagar då borgen och området runt, fylls av Medeltidsaktiviteter för stora och små.

Förutom att Glimmingehus borg är ett besöksmål i sig, kryddas borgområdet maximalt under dessa dagar. På årets program står visningar av borgen med guider klädda i tidsenliga kläder, sagoläsning för de yngsta, gyckleri och gyckelskola för de modiga och medeltida musikunderhållning med dansskola för den som vill lära sig något nytt.

Medeltida hantverk och vardagsliv står även i fokus under dagarna, då kunniga hantverkare och konstnärer med medeltida inriktning visar upp sina hantverk. En marknad med prov på smide, stenhuggeri, matlagning med mera utlovas.

Men inget ”De 10 000 Riddarnas dagar”, utan riddare. Det lokala riddarsällskapet Silfverfalken visar givetvis stolt upp sig och sina konster till häst, som en övning inför sommarens Stora tornerspel den 1 augusti.

Namnet till trots är det alltså inte bara riddare om står i fokus denna dag – utan medeltidsaktiviteter för hela familjen.

- Namnet kommer ifrån en gammal medeltida legend om 10 000 riddare som ska ha lidit martyrdöden under den romerska kejsartiden, säger Elisabeth Andersson, vik platsledare på Glimmingehus.

När: 15-16 juni kl.10.00-18.00. Aktiviteterna stänger kl. 17.00

Entré: Vuxen 90 kr, barn (7-16 år) 40 kr

För pressbilder:

Om Glimmingehus

Glimmingehus i sydöstra Skåne är Nordens bäst bevarade medeltida borg. Ett ståtligt bygge som påbörjades 1499 på uppdrag av Jens Holgersen Ulfstand. Här kan du följa med på en guidad visning genom borgen, ta del av medeltida sysslor, slå dig till ro i örtagården eller avnjuta en god lunch på Café Glimmingehus.

www.raa.se/Glimmingehus

Tina Jönsson, marknadsförare Glimmingehus, tel: 0414-322 89Tina.jonsson@raa.se

Cecilia Olla, pressansvarig, tel: 0708-839 074, cecilia.olla@raa.se

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor. Läs mer på www.raa.se