Kulturarv ska skapa tillväxt i Västernorrland

Idag skrevs en överenskommelse på mellan Riksantikvarieämbetet, Landstinget Västernorrland och Länsstyrelsen Västernorrland. Överenskommelsens syfte är att skapa tillväxt i regionen. Flera undersökningar i Sverige och EU visar att kulturella och kreativa näringar har stor betydelse för samhällsutvecklingen och ekonomin. För att bli en stark resurs behöver aktörerna samverka. Det kan vara museer, föreningar och företag bland annat inom besöksnäringen.

Överenskommelsen undertecknas av landshövding Bo Källstrand, ordföranden i Regionala nämnden vid landstinget Sverker Ågren och riksantikvarie Lars Amréus.

-          Vi vill vara en diskussionspart. Vi kan bidra med vår kunskap och visa att kulturarvet kan göra skillnad. Genom att samarbeta kan vi driva på den ekonomiska tillväxten och skapa goda livsmiljöer. Regionalt samarbete i kulturarvsfrågor är strategiskt viktigt och kan ge stora effekter, vilket inte minst tidigare erfarenheter från Västernorrland visar, säger riksantikvarie Lars Amréus.

Parterna ska samarbeta inom följande områden:

• Tillväxt och besöksnäring
  • Samspelet med folkbildningen
  • Samverkan med civilsamhället samt arkiv, bibliotek och museum
  • Inkluderande arbetssätt med fokus på mångfald

Nu påbörjas ett stort antal aktiviteter. Se bifogad pdf.

Riksantikvarieämbetet har sedan tidigare regional utvecklingssamverkan med länsstyrelserna och regionerna i Skåne och Västra Götaland.

För mer information kontakta:

Birgitta Johansen, Riksantikvarieämbetet, 08-5191 8599
Jonas Walker, Länsstyrelsen Västernorrland 070-215 69 51
Märta Molin, Landstinget Västernorrland 070-38 88 659

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.