Om illegal handel och smuggling på årets Antikmässa

På Antikmässan i Älvsjö 16–19 februari finns flera myndigheter på plats för att informera om illegal handel med kulturföremål från krigsområden och hur man som antikhandlare undviker att bli en smugglare. Den 15 februari inleds även en kampanj mot illegal handel med kulturföremål. Bakom kampanjen står Världskulturmuseerna, Riksantikvarieämbetet, Svenska Unescorådet och Svenska Icom.

Foto: Carole Raddato (byst) och Okänd/Pixabay (flaska), Vural Yavaş/Pixabay (figur) (CC BY-SA)

På Antikmässans kan du i år lyssna på ett seminarium med rubriken ”Finansiera inte IS”. Det är Magnus Olofsson och Maria Adolfsson från Riksantikvarieämbetet som i samtal med Mats Djurberg och Emma Jansson från Svenska Unescorådet tar upp problemet med illegal handel med kulturföremål från konfliktområden och vad man som handlare eller konsument själv ska tänka på för att inte riskera att bidra till brott.

Seminariet äger rum på Stora scenen den 17 februari, klockan 11.30–12.00.

– Genom att importera och handla med föremål från Syrien och Irak riskerar man att finansiera fruktansvärda brott. Det vi ser är att det är efterfrågan som genererar plundringen. Det vi kan göra i Sverige är att se till att det inte uppstår en marknad för den här typen av föremål, säger Mats Djurberg, generalsekreterare för Svenska Unescorådet.

Tillsammans med Svenska Unescorådet har Riksantikvarieämbetet under hösten 2016 träffat flera auktionshandlare och branschorganisationer i landet för att diskutera frågan och informera om FN:s resolution 2199 som förbjuder handel med kulturföremål från Syrien och Irak.

– Vi har haft en positiv kontakt med stora delar av landets antik- och auktionsbransch. Det vi ser är att det finns en stor önskan bland handlarna att göra rätt. Vi prövar nu att föra samtalet på Antikmässan för att även nå ut till antikhandlarnas kunder, säger Magnus Olofsson, utredare på Riksantikvarieämbetet.

Riksantikvarieämbetet och polisen informerar

Under hela mässan kommer dessutom Riksantikvarieämbetet och Polismyndigheten att bemanna en monter (monter C13:38) med information om vad som gäller för den som vill föra ut kulturföremål ur Sverige eller EU.

– Ibland behövs tillstånd för att få föra ut kulturföremål ur landet, vilket exportörer inte alltid är medvetna om. Att vi informerar på mässan kan förhoppningsvis hindra att smugglingsbrott begås av ren okunskap, säger Maria Adolfsson från Riksantikvarieämbetet.

Mer om kampanjen mot illegal handel med kulturföremål

Mer om illegal handel med kulturföremål på Riksantikvarieämbetets hemsida

Mer om Unescos medverkan på mässan

Mer om utförsel av kulturföremål på Riksantikvarieämbetets hemsida