Pressinbjudan: Nu börjar arbetena vid Visby ringmur

Välkommen till en information torsdagen den 3 oktober kl. 11.00 där Riksantikvarieämbetet tillsammans med entreprenörer berättar vad som händer med Visby ringmur nu. Se hur det rasade partiet stagas upp med hjälp av en stålkonstruktion för att kunna plockas ner på ett så säkert sätt som möjligt och hör oss berätta hur det görs och varför det är nödvändigt. Själva återuppbyggnaden kommer att ske nästa år.

Medverkande: Projektledare Ulrika Mebus, Riksantikvarieämbetet samt Byggnadshyttan på Gotland tillsammans med Bingers Mekan och Skanska
Tid: Torsdagen den 3 oktober kl. 11.00- ca 12.00
Plats: Vid ringmursraset.
För mer information kontakta: Ulrika Mebus, projektledare, tel: 070-798 21 00

Välkommen!

Riksantikvarieämbetet

Gotlands Museum   Byggnadshyttan på Gotland   Tyréns   Uppsala universitet

Uppbyggnaden bedrivs som ett forskningsprojekt av Riksantikvarieämbetet där Uppsala Universitet, Byggnadshyttan på Gotland, Tyréns & Gotlands Museum samverkar. Ytterligare partners är Hantverkslaboratoriet/Göteborgs Universitet, Statens Fastighetsverk och Nidarosdomens Restaureringsarbeider. Samverkan sker även med Region Gotland och Länsstyrelsen i Gotlands län.