Pressinbjudan Glimmingehus 10 april kl 10.00

Härmed bjuds representanter för media in till en oförglömlig pressvisning den 10 april kl 10.00, samma klockslag som Glimmingehus öppnar för säsongen. Under pressvisningen ges möjlighet att ta del av årets stora nyhet Spökvandring på Glimmingehus som genomförs i samarbete med Skräckfabriken AB. Fler nyheter för året är tysk specialhelg, visningar på finska och en bokrelease.

Nordens bäst bevarade medeltidsborg bjuder i år på en spökvandring där man inte bara får man höra om sägner och berättelser från Glimmingehus  - man kommer dessutom i närkontakt med borgens gastar.  Skräckfabriken AB har tidigare fått kritik för att deras vandringar på Citadellet i Landskrona varit för skrämmande. Hur det blir på Glimmingehus återstår att se. Vandringarna börjar i juli och fortsätter in på hösten.

Den 2 juli blir det bokrelease. Det är berättaren och trädsovaren Christina Claesson som ger ut boken "Glimmingehus - på pränt", där hon skrivit ner de berättelser om Glimmingehus som kommit till henne i sömnen. Naturligtvis blir det även en berättarföreställning den kvällen.

En extra satsning görs för de tyska turisterna: en tysk specialhelg med föreläsning på tyska planeras till augusti och fler visningar på tyska kommer att hållas under omkringliggande veckor. Precis som i fjol ges visningar på teckenspråk och arabiska. Nytt för i år är finska.

Ytterligare en nyhet för året är att det blir fler samarbeten med olika medeltidsgrupper som levandegör borgen. Detta är ett arbetssätt som blir allt viktigare för Glimmingehus och som skapar mycket större mervärde för besökaren.

Fler evenamangsnyheter kan tillkomma senare.

Välkommen på en oförglömlig pressvisning den 10 april kl 10.00. Adress: Glimminge 1, 276 56 Hammenhög. Ni kommer inte att ångra ert deltagande, vi lovar.

Anmälan till Jan Olofsson (se nedan).

Kontakt.
Jan Olofsson, Enhetschef, Glimmingehus, 0727-02 65 66