Riksintresset Kalmar får ny utbredning

Riksintresset Kalmar har fått en ny utbredning. Riksantikvarieämbetet har beslutat att revidera riksintresset så att det avgränsas till 1600-talsmiljöerna i stadens centrala delar.

Länsstyrelsen har föreslagit en ny avgränsning av riksintresset Kalmar så att det omfattas till de miljöer som präglas av stadens strategiska betydelse från medeltid fram till 1600-talet. Det innebär att utbredningen för riksintresset Kalmar minskas till att främst omfatta de centrala delarna av staden där den medeltida staden tidigare låg tillsammans med den på 1600-talet nyanlagda staden på Kvarnholmen, med dess tillhörande jordar och vattenområden. Riksantikvarieämbetet har nu fattat beslut i enlighet med förslaget.

– I princip har riksintresset nu renodlats till att innefatta 1600-talsmiljöerna. I länsstyrelsernas översyn är den nationella trenden att renodla riksintressena för att göra dem mer begripliga, säger Eva Walden Selin, handläggare på Riksantikvarieämbetet

Det innebär dock att stadskvarteren på Ängö, Malmen, i Kalmarsundsparken och vid Stensö hamnar utanför detta nya riksintresse. Dessa miljöer är också kulturhistoriskt intressanta, men berättar om en senare epok i Kalmars utveckling från 1800- och 1900-talen.  Arbetet med översynen har genomförts i nära dialog med kommunen som under arbetets gång haft möjlighet att lämna synpunkter på revideringsförslaget. Även Kalmar länsmuseum och Kalmar stads hembygdsförening har lämnat synpunkter på förslaget innan beslut fattades.

Länsstyrelsen i Kalmar har genomfört en översyn av samtliga riksintressen för kulturmiljövården i länet.  Under 2015 har Riksantikvarieämbetet fattat beslut om revidering för 45 av riksintressen i Kalmar län. Nio riksintressen har hävts och fem har slagits samman. Fler beslut om revideringar kommer att fattas under 2016.

Eva Walden Selin, handläggare, 08-5191 85 37
Emil Schön, pressansvarig, 08-5191 8007