Västmanland får 300 000 kronor för ruinvård i Trummelsberg

Riksantikvarieämbetet har beslutat att fördela 300 000 kronor till Länsstyrelsen i Västmanlands län. Pengarna är avsedda för vård av ruinerna efter bruket i Trummelsberg, Fagersta.

Länsstyrelsen i Västmanland har begärt ytterligare medel från Riksantikvarieämbetet för vård av ruinerna i Trummelsberg. Den 19 oktober fattade Riksantikvarieämbetet beslutet att bevilja 300 000 kronor ur Kulturmiljövårdsanslaget. Vården av Trummelsbergs bruk ingår i den regionala satsningen på Bergslagens ruinlandskap. I satsningen har länsstyrelsen valt ut tre prioriterade ruinmiljöer efter regionens tidigindustriella verksamheter. Dessa ruiner vårdas och görs tillgängliga.

Förutom Trummelsberg i Fagersta, ingår även Högfors bruk och Landforsen i Norbergs kommun. Arbetet i Trummelsberg sker i samverkan med Fagersta kommun, hembygdsförening, markägare och fastighetsägare. Kommunen är med i samfinansieringen av vården.

Om kulturmiljövårdsanslaget
Riksantikvarieämbetet har till uppgift att varje år fördela anslaget för kulturmiljövård till länsstyrelserna. Det är riksdagen som beslutar storleken på anslaget. Kulturmiljövårdsanslaget används främst till vård av och information om kulturhistoriskt värdefulla byggnader, landskap och fornlämningar. 2015 fördelas sammanlagt 251 miljoner kronor.

Cecilia Wallin, handläggare, Kulturmiljöavdelningen, 08-5191 85 66
Emil Schön, pressansvarig, tel: 08-5191 8007