65 promenadvänliga mil för hjärtats skull

Slå ett extra slag för hjärtat genom att ta en promenad på Hälsans Stig på Världshjärtdagen den 29 september. Motion minskar risken för hjärtinfarkt och en promenad på Hälsans Stig är ett bra sätt att ta hand om ditt hjärta. Det finns 130 stycken Hälsans Stig i Sverige. 65 promenadvänliga mil som tillsammans räcker från Stockholm till Umeå, från Malmö till Falun eller från Kalix till Hudiksvall.

Riksförbundet HjärtLung samarbetar med landets kommuner om att skapa promenader för ett hälsosammare Sverige. Det finns idag 130 stycken Hälsans Stig runt om i landet. Stigarna är en trygg och promenadvänlig slinga om 3 till 6 kilometer utan given start- eller slutpunkt.

Hälsans Stig är ett bra sätt att genom motion ta hand om ditt hjärta. Det som sker när du motionerar är:

• blodtrycket sjunker
  • kroppens känslighet för insulin förbättras
  • blodsockret sjunker.

Motion kan i viss mån också bidra till förbränning av stresshormoner. Minskad depression och ångest kan också kopplas samman med fysisk träning.

Här hittar du en Hälsans stig nära dig.

Ladda ner appen Hälsans Stig och hitta stigar i den ort du befinner dig.

Världshjärtdagen 2016

World Heart Day startades år 2000 av World Heart Federation för att uppmärksamma människor världen över på att hjärtkärlsjukdom är den världsledande dödsorsaken. Världshjärtdagen infaller den 29 september 2016.

Läs mer om Word Heart Federation

Riksförbundet HjärtLung

Riksförbundet HjärtLung jobbar för att skapa hjärt-vänliga miljöer och att underlätta för människor att göra hjärt-vänliga val. Genom Hälsans Stig, genom att erbjuda träningsmöjligheter i våra lokalföreningar runt om i hela Sverige.

Läs mer om Riksförbundet HjärtLung

Riksförbundet HjärtLung, med cirka 39 000 medlemmar i 152 lokalföreningar, arbetar för att hjärt- och lungsjuka personer och deras anhöriga ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vi erbjuder ett flertal aktiviteter för ett rikare och hälsosammare liv. Vi informerar, utbildar och engagerar oss i hälso- och sjukvårdsfrågor såsom rätten till kvalificerad vård och rehabilitering oberoende av bostadsort, kön och ålder. www.hjart-lung.se