Ambulansen klarar inte målen

Fyrtio procent av alla ambulansstationer uppger att de inte lever upp till sina uppsatta mål för akutlarm med prioritet 1. Det visar en undersökning som Demoskop har gjort på uppdrag av Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.

Vid hjärtinfarkt är varje minut från insjuknande till behandling livsavgörande. Därför har Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund länge kämpat för rätten till snabb och säker vård och för ambulanssjukvårdens resurser.

Men vad har ambulanssjukvården egentligen för mål för sina akutlarm (prioritet 1) när det gäller tid från larm till att ambulansen är på plats? Och hur väl lyckas man uppnå dessa mål? För att ta reda på detta har Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund låtit Demoskop göra en undersökning bland Sveriges ambulansstationschefer.

Undersökningen visar anmärkningsvärda skillnader i landet när det gäller hur stor andel av befolkningen som ska nås inom 20 minuter vid prio 1-larm: alltifrån 65 till 95 procent. Och det är inte bara Norrland med sin glesbygd som utmärker sig – även i storstadslänen är väntetiden på ambulans lång i förhållande till övriga landet.

Totalt sett har åtta av tio stationer ett mål att nå 85-95 procent av befolkningen inom 20 minuter. Fyra av tio uppger samtidigt att man inte kan klara sina uppsatta mål. Fyrtio procent av de responderande ambulansstationscheferna anger alltså att man inte lyckas nå de väntande personerna på önskvärd tid, oftast på grund av resursbrist och långa avstånd. Det är en alarmerande siffra.Att väntetiden på ambulans varierar är förstås en självklarhet i ett land med befolkningen utspridd på stora geografiska områden. Frågan är bara hur mycket och vad som faktiskt är en rimlig väntetid utifrån de förutsättningar som finns.

I Sverige har Socialstyrelsen lagt hela ansvaret för hur hög tillgängligheten till ambulans ska vara på landstingen. De mål som ska gälla för respektive ambulansorganisation formuleras sedan av varje verksamhetschef, utifrån ekonomiska och politiska förutsättningar. Men så skulle det inte behöva vara. Andra länder har lagstadgade krav på att en viss andel av befolkningen ska nås inom en viss tid (exempelvis England) eller formulerade tillgänglighetsmål (exempelvis USA och Kanada).

Nu kräver Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund att även Sverige etablerar en form av nationell lägstanivå för tillgång till ambulans med hjälp av nationella riktlinjer. Det behövs för att fler människor ska få den snabba, kvalificerade behandling som ambulanssjukvården kan ge.

Om Hjärt – och Lungsjukas Riksförbund
Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund, med 42 000 medlemmar i 162 lokalföreningar, arbetar för att hjärt- och lungsjuka personer och deras anhöriga ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vi erbjuder ett flertal aktiviteter för ett rikare och hälsosammare liv. Vi informerar, utbildar och engagerar oss i hälso- och sjukvårdsfrågor såsom rätten till kvalificerad vård och rehabilitering oberoende av bostadsort, kön och ålder. www.hjart-lung.se