Mät blodtrycket på Alla hjärtans dag!

Testa ditt blodtryck gratis. Prata med en hjärtsköterska eller ta en kopp kaffe med landets trevligaste föreningsmedlemmar. På lördag 14 februari firar Riksförbundet HjärtLung Alla hjärtans dag.

Lördagen den 14 februari är det alla hjärtans dag. Det uppmärksammar Riksförbundet HjärtLungs alla föreningar runt om i landet med gratis blodtrycksmätning, föreläsningar och information om de livsstilsaktiviteter HjärtLungs föreningar erbjuder.

I samarbete med Apoteket AB kan du ta ditt blodtryck på en rad apotek runt om i landet.

Vad händer under Hjärtemånaden där du bor? Gå in på Hjärtemånaden.se och titta i Aktiviteter 2015.

Här är vi på Alla hjärtans dag:

Föreningen HjärtLung Boden: Den 14/2 kl 13-17, Å-center, Boden. Information om HLR. Utdelning av informationsmaterial. Medlemsrekrytering och underhållning.

Föreningen HjärtLung Botkyrka Salem: 14/2 finns vi på apoteket Hjärtat i Tumba och visar hjärt- och lungräddning ,HLR och mäter blodtryck. Bo-Johnny Stockhaus, Eva Lorenz och Yvonne Haglöf

Föreningen HjärtLung Falun: Den 14/2 kl 11-14, Bergströms Galleria utanför Apoteket Kronan. Vi delar ut broschyrer, berättar om föreningen, bjuder på frukt och kontrollerar blodtryck.

Föreningen HjärtLung Huddinge 14/2 i det nya köpcentrumet i Kungens kurva. Dr Michael Melin, håller ett föredrag om hjärtsvikt kl 13.00. Sköterskor från Huddinge vårdcentralen mäter blodtryck och lungkapacitet mellan kl 11 - 16. Då är vi själva också på plats för att informera om oss. I samarbete med Hjärt-Lungfonden

Föreningen HjärtLung Karlstad:  14/2 kl. 11.00-13.00, Apoteket Hjärtat Bergvik. Vid samtliga tillfällen informeras om HjärtLung lokalt samt Riks. Samarbetspartner: HLR länssamordnare.

Föreningen HjärtLung Kristianstad: Den 14/2 kl. 10.00-16.00. Vi står hos Kronans Apotek i Kristianstad Galleria Boulevard och informerar om vår verksamhet.

Föreningen HjärtLung Köping-Arboga-Kungsör 14/2 på Willys i stora köpcentret. Demonstration av hjärtstartare. Möjlighet att ta blodtrycket. Information om HjärtLung-föreningens verksamhet. Lotteri.

Föreningen HjärtLung Laholm: Den 14/2 kl.10 -15, MAXI Mellby center. Blodtryckstagning, PET-test samt information om föreningen.

Föreningen HjärtLung Norra Värmland: Öppet hus den 14/2 kl. 14.00-17.00 i ABF-lokalen. Vi erbjuder gratis blodtrycksmätning av legitimerad sjuksköterska.

Föreningen HjärtLung Skara: Vi annonserar i vår dagstidning den 14/2. Den 23/2 har vi årsmötet.

Föreningen HjärtLung Skellefteå: Den 14/2 på Coop Forum samt Ica Kvantum. Alla Hjärtans Dag - information om föreningen och dess verksamhet. Den 18/2 på Apoteket Kronan. Information om föreningen och dess verksamhet.

Föreningen HjärtLung Skövde: Den 14/2 kl. 11.00-14.00 i köpcenter ELIN ESPLANAD SKÖVDE, utanför Apoteket Hjärtat. Information om föreningens verksamhet.

Föreningen HjärtLung Sollefteå: Den 14/2 kl. 13 -16, Hullsta Gård. Professor Ulf Näslund föreläser om aktuell hjärtsjukvård/forskning. Frågestund från publiken och blodtrycksmätning.

Föreningen HjärtLung Sölvesborg: Den 14/2 kl 11-13, Apotek Hjärtat, Sölvesborg. Blodtrycksmätning och blodsockerkontroll för allmänheten. Kaffe och filmvisning. Information om föreningens verksamhet.

Föreningen HjärtLung Trelleborg-Vellinge-Svedala 14/2 Maxi Trelleborg och ICA Kvantum Svedala. Visar vårt program, delar ut broschyrer och bjuder på hjärtgodis.

Föreningen HjärtLung i Trollhättan – Lilla Edet: Den 14/2 kl. 11.00-13.00 på Drottningsgatan 45 i Trollhättan. Föredrag av Fredrik Herdinius.

Föreningen HjärtLung Tranås: Den 14/2 kl 10-12 finns vi på plats vid Ica och Apoteket Kronan. Vi bjuder på kaffe och godis.

Föreningen HjärtLung Upplands Väsby 14/2 kl. 11.00-15.00 Föreningen står i Väsby centrum och kommer att informera om föreningen, ha en utställning, visa hjärt-lungräddning och mäta blodtryck.

Föreningen HjärtLung Vindeln: 14/2 invigs första etappen av Hälsans stig. Därefter samlas vi i ABF:s lokal för att inta kaffe/te och semla.

Föreningen HjärtLung Växjö: Den 14/2 kl. 09.30 – 13.00 i församlingshemmet, Nygatan 6.  Gratis blodtrycksmätning. Musikunderhållning och servering. Lotteri med 2000 tulpaner att vinna.

Föreningen HjärtLung Öckerö: Den 14/2 kl. 14.00-16.00, Solhöjdens äldreboende. Föreningen informerar om verksamheten samt demonstrerar Hjärt-lungräddning. Kommun- och landstingspolitiker är inbjudna.

För fler aktiviteter och kontaktinformation till respektive aktivitet: www.hjartemanaden.se

Vill du bli medlem eller ge ett stöd till vår verksamhet och vår forskning: www.hjart-lung.se

Riksförbundet HjärtLung, med cirka 40 000 medlemmar i 156 lokalföreningar, arbetar för att hjärt- och lungsjuka personer och deras anhöriga ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vi erbjuder ett flertal aktiviteter för ett rikare och hälsosammare liv. Vi informerar, utbildar och engagerar oss i hälso- och sjukvårdsfrågor såsom rätten till kvalificerad vård och rehabilitering oberoende av bostadsort, kön och ålder. www.hjart-lung.se