Sista chansen: Har du räddat liv?

Priset Årets hjärt- lungräddare delas ut till någon som räddat livet på en person som drabbats av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus. Nominera till Årets hjärt-lungräddare 2015.

Riksförbundet HjärtLung, Svenska rådet för hjärt-lungräddning och Stiftelsen för hjärt-lungräddning i Sverige, delar varje år ut priset Årets hjärt-lungräddare.

Riksförbundet HjärtLung söker nu personer utanför sjukvården som genom hjärt-lungräddning har räddat liv på någon vars hjärta har stannat.

Sänd in namn och kontaktuppgifter med en kort beskrivning av hur livräddningsinsatsen gått till.
Senast den 30 september 2015.

Uppgifterna skickas till:
Riksförbundet HjärtLung
”Årets hjärt-lungräddare 2014"
mejl: info@hjart-lung.se

2014 års pristagare:

Eva räddade sin 31-årige make Kristian

Genom hjärt-lungräddning räddade Eva Stenström sin 31-årige man Kristian när han drabbades av plötsligt hjärtstopp hemma. Nu får hon Riksförbundet HjärtLungs pris Årets hjärt-lungräddare 2014.
Läs om Årets hjärt-lungräddare 2014

Riksförbundet HjärtLung, med cirka 40 000 medlemmar i 156 lokalföreningar, arbetar för att hjärt- och lungsjuka personer och deras anhöriga ska kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vi erbjuder ett flertal aktiviteter för ett rikare och hälsosammare liv. Vi informerar, utbildar och engagerar oss i hälso- och sjukvårdsfrågor såsom rätten till kvalificerad vård och rehabilitering oberoende av bostadsort, kön och ålder. www.hjart-lung.se