Bra och viktiga förslag från Landsbygdsutredningen

Hela Sverige ska leva välkomnar Landsbygdsutredningens samlande grepp för att vi ska få en livskraftig landsbygd med likvärdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och välfärd.

– Många av de 75 förslag utredningen ger är bra och viktiga, men behöver nu omsättas i konkreta förslag från regeringen och komma till riksdagen för beslut. Det är också viktigt att förslagen ses som en helhet om vi ska få en sammanhållen landsbygdspolitik, säger Åse Classon, ordförande i Riksorganisationen Hela Sverige ska leva.

En hel del av förslagen kräver utredningar och det är Hela Sverige ska levas förhoppning att detta görs omgående och att de inte placeras på väntelista.

– Vi uppskattar särskilt att det varit en parlamentarisk utredning och att alla riksdagspartier ansträngt sig för att komma med gemensamma förslag. Det finns säkert idéer och förslag som är värt att titta på i de särskilda yttranden som bilagts utredningen, säger Staffan Nilsson, också ordförande i Riksorganisationen Hela Sverige ska leva. Ett förbättrat bredbandsmål, omflyttningar av statliga tjänster och andra förslag är redan kända men det är nu viktigt att de genomförs.

– Vi tror att en landsbygdsdelegation som inrättas inom länsstyrelserna kan fylla en viktig roll för att de statliga myndigheternas sektorsansvar ska kunna samordnas, men vi tror också på att sådana delegationer skulle stärkas om fler aktörer, både offentliga och från civilsamhället kan involveras, fortsätter Åse Classon.

Förslagen om landsbygdsbedömningar i regeringspropositioner och andra förslag, liksom att utredningar och kommittéer ska göra konsekvensanalyser kan bli ett viktigt verktyg för att se hur olika förslag påverkar landsbygden.

– Vi ser också positivt på att utredningen funderat på bostadsbyggandet och hur nya finansieringslösningar skulle kunna se ut. Den tidigare utredningen om kommunerna och bostadsbyggandet lämnade den frågan utan några förslag alls, säger Staffan Nilsson

Utredningen tar upp frågan om effektivare planering och att få kommunerna att använda den översiktliga planeringen som ett verktyg också för landsbygdens utveckling. Här vill vi från Hela Sverige ska leva peka på den nytta och effektivitet som uppstår i de kommuner som också engagerat den lokala nivån som finns under den kommunala, alltså byalag, samhällsföreningar med flera, och tagit tillvara den kunskap och det engagemang som finns hos dem.

Åse Classon, ordförande Hela Sverige ska leva. Tfn: 070-581 35 50

Staffan Nilsson, ordförande Hela Sverige ska leva. Tfn: 070-578 00 22

Terese Bengard, verksamhetsledare Hela Sverige ska leva. Tfn: 070-295 21 25

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper (byalag) från byar utspridda över hela landet, och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.