Det kontantlösa samhället ökar rånrisken i små detaljhandlar

– Bankerna flyttar risker med kontanthanteringen till oss i detaljhandeln. Det är vi små som förlorar på det här.  Rånrisken ökar ju med mer kontanter i kassan, sa Jessica Bergfors på Lokalekonomidagarna i Sala.

Jessica driver en lanthandel i Slussfors i Storumans kommun och berättade att det blir allt längre till bankkontoren. Jessica och andra butiksinnehavare i glesbygden kan inte åka in med kontanter till banken varje dag. Föreningar i glesbygden har samma problem och försöker bli av med sina kontanter, vilket betyder att Jessicas kontantinnehav ökar. Hon kan ju inte säga nej till kundernas betalmedel.

– När man tar bort en samhällstjänst så här måste man ersätta den med något annat, men det har inte skett i den här frågan, säger Jessica och fortsätter:

– Jag tycker att det här är samhällets ansvar. Jag tillhandahåller en grundläggande service och det offentliga borde stötta det.

Det här är ett problem som Riksorganisationen Hela Sverige ska leva också uppmärksammar och vi uppmanar regering och riksdag att se över konsekvenserna för lanthandel och småföretagare när bankerna tar bort sin kontanthantering och lägger ner sina lokalkontor.

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Inez Abrahamzon, ordförande Hela Sverige ska leva. Tfn 070-695 56 70

Karin Wenström, informationsansvarig Hela Sverige ska leva. Tfn 0732-44 95 64