Det lokala arbetet bygger Landsbygdsriksdagen

Många goda krafter krävs för att genomföra ett evenemang av Landsbygdsriksdagens typ. Leader Blekinge har en viktig roll för planering och mobilisering av Landsbygdsriksdagen, personal från Hela Sverige ska leva är på plats i Blekinge, men Bengt Grönblad, ordförande i Hela Sverige ska leva Blekinge vill även sätta fokus på gräsrötterna.

– Utan alla de lokala och ideellt arbetande Blekingeborna hade det inte blivit någon landsbygdsriksdag, säger Bengt.

I Blekinges fem kommuner finns kommunbygderåd som förenar de lokala utvecklingsgrupperna i sin kommun och stärker deras röst i kommunhuset. De har jobbat hårt det senaste året för att erbjuda besökarna intressanta och omväxlande program på fredagen. Den dagen ska nämligen Blekinges alla kommuner visa upp sina bästa exempel på landsbygdsutveckling för Landsbygdsriksdagens alla besökare. Värdar är kommunbygderåden som även ska ordna lunch och middag med underhållning.

I Sölvesborgs kommun finns Sölvesborgs kommunbygderåd och sekreterare där är Jan Sonesson. Han berättar att de är nio personer i styrelsen som arbetat med programmet sedan ett och ett halvt år.

Alla styrelseledamöter är medlemmar i en lokal utvecklingsgrupp och mycket arbete sker i grupperna.

På liknande sätt arbetas det i de övriga kommunbygderåden.

Många hundra arbetstimmar har gått åt, men så har de också ett genomarbetat och varierande program.

– Vi valde att arbeta enligt mottot ”Lokala näringar utvecklar bygden”, säger Jan, och berättar att de tog fasta på de näringsgrenar som är viktiga i kommunen: fiske, kulturturism, jordbruk och förnybar energi.

Kommunen har varit ett stort stöd och backat upp, säger Jan som trots allt slit tycker att det varit roligt hela tiden. Dessutom ser han andra viktiga vinster än besöksprogrammet.

– Dels får vi möjlighet att visa rikspolitikerna sådant som vi tycker borde diskuteras mer och åtgärdas, dels har vi genom vårt arbete fått många nya kontakter och blivit kända i vår kommun.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss:

Bengt Grönblad, ordförande Hela Sverige ska leva Blekinge. Tfn 0708-63 16 38

Karin Wenström, informationsansvarig, Hela Sverige ska leva. Tfn 0732-44 95 64